Mediakenner Marianne Zwagerman denkt dat mediatycoon John de Mol zijn honderden miljoenen euro’s beter in techniek kan steken dan in een traditioneel medium als SBS. Dat laat ze weten in haar column bij BNR. Sanoma en Talpa kochten SBS in 2011 voor ruim 1 miljard euro. Zes jaar later is SBS nog zo’n 350 miljoen euro waard. Daaruit concludeert Zwagerman dat crossmediaal opereren niet de heilige graal is. “Het is een mooie droom, een religie zonder waarheid.“
Crossmedia is een hoax, meent Zwagerman. “Terwijl Talpa, Sanoma en SBS ronddoolden in de crossmediakerk werd Netflix vanuit het niets in een paar jaar tijd een van de sterkste mediamerken van Nederland.”
Netflix bedient nu een kwart van de Nederlandse huishoudens. Hoe ze dat doen? “Niet bezuinigen op het laten maken van heel goede series maar daarnaast vooral techniek, techniek, techniek.”
Het videoplatform is net als Facebook en Google vooral een goed technologiebedrijf, aldus Zwagerman. “John de Mol koopt nog steeds maniakaal aandelen van een krant. Ik denk dat hij beter een paar honderd retegoeie techneuten en programmeurs aan kan nemen. Want dan heeft video wel toekomst.”
Foto: WNL