De makers van de Arjen Lubach-show Zondag Met Lubach relativeren het kijkcijferrecord dat ze zondag hebben behaald met de tweede aflevering van dit seizoen. Dat zegt Janine Abbring, eindredacteur van het programma, vandaag in het AD. Voor het eerst in de geschiedenis kwam Zondag Met Lubach over de grens vanéén miljoen kijkers heen. Dat is een extreem hoge score voor NPO 3. “We beseffen heus wel dat het te maken heeft met het Trumpfilmpje een week eerder“, zegt ze.
Het item over Donald Trump uit de seizoensopener een week eerder ging de hele wereld over. “Daardoor zal er vast een groepje geweest zijn dat heeft gedacht: hé, dat programma ken ik nog niet, laat ik eens gaan kijken.”
In het debuutjaar 2014 keken er zo’n 250.000 mensen naar het programma. “Het succes van nu is het succes van de lange adem”, zegt producent Irene van den Brekel van het programma.
“NPO 3 heeft doorgezet en de VPRO heeft ons in het tweede seizoen in de lucht gehouden, ook in financieel opzicht. Het is fijn om te constateren dat de publieke omroep in bepaalde programma’s investeert en doorzet.”
Inmiddels is Zondag Met Lubach toe aan het zesde seizoen. Abbring: “Ik heb altijd geloofd in dit concept. In Nederland was er ruimte voor satirische programma’s. “
Het AD-artikel Het geheim van Lubach kunt u lezenvia Blendle.
Foto: VPRO