De kijkcijfers van zondag 30 september 2018 (SKO)
Zelfs kijkcijferhit Boer Zoekt Vrouw moet in het veranderende medialandschap genoegen nemen met minder lineaire kijkers. Presentatrice Yvon Jaspers moet zich nu tevreden stellen met scores onder de 3 miljoen kijkers. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De tiende Boer Zoekt Vrouw trapte af met bijna 3,1 miljoen kijkers (43 procent), de tweede aflevering trok 2,9 miljoen kijkers (39 procent) en gisteren trok aflevering nummer drie 2,7 miljoen kijkers (37 procent).
Het vorige seizoen van Boer Zoekt Vrouw zag zijn scores juist rap stijgen na de openingsaflevering. De eerste paar uitzendingen scoorden 3,8 miljoen kijkers en met de vierde aflevering werd de 4-miljoengrens al doorbroken.
Jaspers sprak begin september nog de verwachting uit dat Boer Zoekt Vrouw lineair succesvol blijft. “Ik begrijp maar al te goed dat we het hoogtepunt van lineair tv kijken hebben gehad. Maar tegelijkertijd heb ik er alle vertrouwen in dat sommige programma’s juist mensen kunnen verbinden. Door samen te kijken op hetzelfde moment en er lekker de volgende dag over te kletsen.”
Hoewel de scores van nu beduidend minder zijn dan de scores van toen, is Boer Zoekt Vrouw nog steeds een megahit en de grote winnaar op zondagavond prime time. Aansluitend trok Dit Was Het Nieuws 1,2 miljoen kijkers (19 procent).
RTL 4 pakte zilver op prime time dankzij de Linda de Mol-show Postcode Loterij: Miljoenenjacht, goed voor een eveneens torenhoge 2 miljoen kijkers (28 procent). Familie Kruys trok erna 1,2 miljoen kijkers (21 procent).
Tegen het einde van prime time schoot NPO 3 de lucht in dankzij Zondag Met Lubach, dat 837.000 kijkers (16 procent) wist te vermaken. Daaraan voorafgaand trok de serie Ik Weet Wie Je Bent 555.000 kijkers (8 procent).
De nummer vier op prime time was SBS 6. Undercover in Nederland scoorde 522.000 kijkers (9 procent); Paleis voor een Prikkie trok ervoor 418.000 kijkers (6 procent).
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- NPO 2 scoorde met Tokidoki: 421.000 kijkers,
- Net5 scoorde met NCIS: 308.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met Crime Scene Investigation: 221.000 kijkers,
- Veronica scoorde met Fantastic Four: 209.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Darts World Grand Prix: 176.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Foute Vrienden: 109.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2,4 miljoen), Studio Sport Eredivisie (2,4 miljoen), Studio Sport (971.000), Half Acht Nieuws (895.000), RTL Boulevard (526.000), vtwonen (484.000) en Border Security (354.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Hart van Nederland (832.000), Studio Voetbal (706.000), Shownieuws (597.000) en Nieuwsuur (418.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 28 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 18 procent en SBS 6 brons met 9 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Klik hier om een reactie achter te laten.