De kijkcijfers van donderdag 27 juni 2019 (SKO)
De eerste kwartfinale van het WK Vrouwenvoetbal, tussen Engeland en Noorwegen (3-0), wist donderdagavond ruim 1,1 miljoen kijkers (25 procent) te bekoren op NPO 3. Daarmee blijft het damesvoetbal een kijkcijferhit in deze zomerse junimaand. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Avond aan avond gaat het WK Vrouwenvoetbal aan kop op prime time. Dat zal vanavond ook het geval zijn, als het treffen tussen Frankrijk en de Verenigde Staten op het menu staat.
Zaterdag staan er twee kwartfinales op het menu: Italië – Nederland in de middag, Duitsland – Zweden in de vooravond. Volgende week dinsdag en woensdag zijn de halve finales, zaterdag is de strijd om de derde plek en zondag is de grote finale.
Het meest bekeken alternatief voor het voetbal was Beste Kijkers met 677.000 kijkers (14 procent) op RTL 4. Van der Vorst ziet sterren trok direct ervoor 618.000 kijkers (14 procent).
NPO 1 pakte brons met The Great British Bake Off, goed voor 673.000 kijkers (16 procdent). Daarna trok DWDD Summerschool 448.000 kijkers (10 procent).
Verder keken de meeste mensen naar NPO 2, dat 407.000 kijkers (9 procent) scoorde met Inspector Banks.
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- Net5 scoorde met What a girl wants: 338.000 kijkers,
- SBS 6 scoorde met De 25 grootste waaghalzen: 281.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Naked Attraction: 219.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Beverly Hills Cop: 190.000 kijkers,
- Veronica scoorde met SWAT: 177.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met Silent Witness: 119.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,6 miljoen), EenVandaag (809.000), Half acht nieuws (809.000), Zesuurjournaal (788.000), M (727.000), GTST (670.000), RTL Boulevard (554.000) en Editie NL (529.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Pauw (743.000), Hart van Nederland (636.000), Nieuwsuur (548.000), Journaal laat (507.000), Shownieuws (446.000) en Zomer met Art (325.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 19 procent marktaandeel, NPO 3 pakte zilver met 16 procent en RTL 4 brons met 15 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Klik hier om een reactie achter te laten.