De kijkcijfers van maandag 27 november 2017 (SKO)
Voetbal Inside blijft dé steunpilaar van RTL 7. De talkshow van Wilfred Genee kwam maandag zelfs weer eens terecht in de top 15 van meest bekeken programma’s: dat is voor de eerste keer deze herfst en voor de zesde keer dit jaar. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Voetbal Inside bezette met 709.000 kijkers (11 procent) de laatste plek in de toplijst. Alleen NPO 1 en RTL 4, de vlaggenschepen van NPO en RTL, wisten meer kijkers te boeien op prime time.
NPO 1 pakte goud met Radar (1,6 miljoen kijkers en 24 procent) en Bed en Breakfast (1,6 miljoen kijkers en 26 procent). Het Geheime Dagboek van Hendrik Groen pakte daarna, op de late avond, 1,7 miljoen kijkers (30 procent).
RTL 4 bood het meest bekeken alternatief met Helemaal Het Einde, goed voor 967.000 kijkes (14 procent). Daarna zakte de zender weer volledig weg met slechts 579.000 kijkers (10 procent) voor Bouwval Gezocht.
Het brons was dus voor RTL 7. Verder was vooral SBS 6 in trek: Bonje met de Buren kwam uit op 610.000 kijkers (10 procent). Lead-in Komt Een Man Bij De Dokter was goed voor 593.000 kijkers (9 procent).
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- NPO 3 scoorde met Hunted: 603.000 kijkers,
- Net5 scoorde met NCIS Los Angeles: 379.000 kijkers,
- Veronica scoorde met Dark Knight: 346.000 kijkers,
- NPO 2 scoorde met Koken met Van Boven: 310.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met America’s Next Top Model: 199.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met First Knight: 188.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,9 miljoen), Half Acht Nieuws (1,4 miljoen), GTST (1,4 miljoen), DWDD (1,2 miljoen), Zesuurjournaal (1,2 miljoen), EenVandaag (1,1 miljoen), RTL Boulevard (998.000), Sinterklaasjournaal (935.000), Editie NL (913.000) en Utopia (638.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Het Geheime Dagboek van Hendrik Groen (1,7 miljoen), Pauw (921.000), Hart van Nederland (701.000) en Journaal Laat (617.000) waren het meest in trek. RTL Late Night viel weer uit de top 25 met ditmaal 478.000 kijkers.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 25 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 15 procent en SBS 6 brons met 9 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: RTL