De kijkcijfers van dinsdag 20 augustus 2019 (SKO)
Veronica was dinsdagavond de grote topscoorder onder de tv-zenders. Het station was de winnaar op prime time met een mooie 1,8 miljoen kijkers (36 procent) voor de wedstrijd Apoel Nicosia – Ajax. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Voor Veronica is het van groot belang dat Ajax in de Champions League blijft, maar de club presteerde in het eerste duel van de play-offs ondermaats. Het bleef op Cyprus 0-0, dus volgende week moet Ajax in de return vol aan de bak.
Om de groepsfase van de Champions League te bereiken moet Ajax volgende week een stuk beter presteren, weet ook coach Erik ten Hag. “Wij zijn nog niet ingespeeld. Maar dat is ook logisch. We moeten ons hoofd erbij houden. Dan komt het wel goed.”
Het meest bekeken alternatief op prime time was De Slimste Mens met 1,6 miljoen kijkers (33 procent) op NPO 2. Aansluitend trok In Naam Van Het Volk 256.000 kijkers (5 procent).
De nummer drie op prime time was NPO 1 dankzij Endeavour, dat 670.000 kijkers (14 procent) trok. Ellie op Patrouille stelde voorafgaand teleur met 469.000 kijkers (10 procent).
Verder keken de meeste mensen naar de RTL 4-combinatie Uitstel van Executie (484.000 kijkers en 10 procent) en Het Spaanse Dorp Polopos (551.000 kijkers en 11 procent).
RTL 4 stelde in de vooravond ernstig teleur met de GTST-compilatie, die slechts 271.000 kijkers (6 procent) scoorde, ongeveer evenveel als gisteren. Het is even slikken voor de zender, aangezien GTST-vervanger Ik Weet Er Alles Van vrijdag nog meer dan 800.000 kijkers trok.
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- Net5 scoorde met Station 19: 270.000 kijkers,
- NPO 3 scoorde met Ik wil een kind: 208.000 kijkers,
- SBS 6 scoorde met Secret Life of the Zoo: 174.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Ride Along: 170.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Kees van der Spek ontmaskert: 155.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met Wakefield: 128.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,6 miljoen), Zesuurjournaal (889.000), Half acht nieuws (760.000), EenVandaag (689.000), RTL Boulevard (639.000), Editie NL (570.000), Uit mijn keuken (521.000) en Utopia (401.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Jinek (891.000), de voetbalnabeschouwing (567.000), Hart van Nederland (530.000), Journaal laat (505.000), Nieuwsuur (393.000) en Shownieuws (353.000) het meest in trek. Zomer met Art trok 254.000 kijkers.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 19 procent marktaandeel, Veronica pakte zilver met 14 procent en NPO 1 brons met 11 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Klik hier om een reactie achter te laten.