De kijkcijfers van vrijdag 30 juni 2017 (SKO)
Het allerlaatste uitgebreide weerbericht van Helga van Leur trok vrijdagavond ruim 1,2 miljoen kijkers (27 procent) naar RTL 4. De uitzending stond ingeklemd tussen het Half Acht Nieuws en Goede Tijden Slechte Tijden, waar bijna 1,1 miljoen mensen naar keken. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Van Leur, die twintig jaar weervrouw is geweest voor RTL, werd tijdens haar laatste weerbericht verrast door een weerkaart met daarop de tekst ‘We Love Helga’.
Na het doornemen van de weersverwachting was het tijd voor ‘het moment waar ik niet naar uitgekeken heb, maar toch even doorheen moet’. “Ik ben zeer vereerd dat ik de afgelopen twintig jaar bij u in de huiskamer mocht komen om over het weer te praten“, zei ze. “Het was mij een waar genoegen en tot weerziens.”
Over de hele avond gezien trokken slechts twee programma’s méér kijkers dan het weer, namelijk het Achtuurjournaal (1,9 miljoen) en Witse (1,3 miljoen).
Nu de finale van Holland’s Got Talent erop zit, is Witse (1,3 miljoen kijkers en 25 procent) de nieuwe winnaar op prime time. Het aansluitend uitgezonden Mega Piraten Festijn trok 744.000 kijkers (14 procent).
Het Beste Van Got Talent Worldwide was het meest bekeken alternatief met 988.000 kijkers (19 procent).
De nummer drie op prime time, SBS 6, volgt op afstand. De film Despicable Me was goed voor een score van 362.000 kijkers (7 procent).
RTL 5 was de nummer vier op prime time met het door 317.000 kijkers (6 procent) bekeken Vrienden van Amstel Live.
Alle andere zenders trokken minder bekijks op prime time, waaronder de Nederlandse avonden van NPO 2 en 3.
Op NPO 2 trok De Nieuwe Stradivarius 273.000 kijkers (5 procent) en Dit Zijn Wij 315.000 kijkers (6 procent), terwijl Bureau Sport op NPO 3 goed was voor 175.000 kijkers (3 procent).
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,9 miljoen), Half Acht Nieuws (1,1 miljoen), GTTS (1 miljoen), Droomhuis Gezocht (837.000), Zesuurjournaal (785.000), EenVandaag (781.000), Sportjournaal (745.000), RTL Boulevard (686.000), Editie NL (532.000), Trauma Centrum (514.000) en Utopia (448.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Jinek (1 miljoen), het late NOS Journaal (858.000), RTL Late Night (854.000), Hart van Nederland (715.000), Nieuwsuur (586.000), Shownieuws (548.000) en het late RTL Nieuws (499.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 23 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 19 procent en SBS 6 brons met 9 procent.