De kijkcijfers van zaterdag 12 augustus 2017 (SKO)
De Eredivisie is dit weekend weer losgebarsten. De eerste wedstrijd met Ajax, tegen Heracles, trok zaterdagavond op prime time maar liefst 439.000 kijkers (9 procent) naar FOX Sports Eredivisie. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Ajax, dat voor het eerst sinds 1965 werd verslagen door Heracles, maakte van de betaalzender de nummer vier op prime time. Alleen RTL 4, NPO 3 en NPO 1 wisten, in die volgorde, meer kijkers te bekoren tussen half negen en half elf.
RTL 4 pakte goud op prime time met zijn herhalingsavond bestaande uit Ik Hou Van Holland (830.000 kijkers en 17 procent) en Het Zijn Net Mensen (791.000 kijkers en 15 procent).
NPO 3 scoorde op prime time een mooie 685.000 kijkers (14 procent) met het WK Atletiek. Zusterzender NPO 1 trok met de herhaling van de film Bloed Zweet en Tranen 680.000 kijkers (14 procent).
De nummer vijf op prime time, dus na FOX Sports Eredivisie, was SBS 6. Dat station trok met de film Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull 402.000 kijkers (8 procent).
De zes andere top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- Net5 scoorde met Rizzoli and Isles: 276.000 kijkers,
- NPO 2 scoorde met Failliet van de Moderne Tijd: 208.000 kijkers,
- Veronica scoorde met Rush Hour: 154.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met CSI Miami: 138.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Alarm Fur Cobra 11: 80.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Foute Vrienden USA: 65.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,5 miljoen), Zesuurjournaal (853.000), EenVandaag (777.000), Half Acht Nieuws (681.000), Planet Earth 2 (630.000) en Eigen huis en tuin (399.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Studio Sport Eredivisie (1 miljoen), WK Atletiek (930.000), Studio Sport (651.000), Hart van Nederland (643.000), Shownieuws (527.000), Nieuwsuur (480.000) en Collectief Geheugen (287.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 19 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 13 procent en NPO 3 brons met 10 procent.
Foto: FOX