De realityserie viert maandag zijn duizendste dag en is daarmee het langstlopende realityprogramma op Nederlandse televisie. Nog iedere dag kijken er zo’n half miljoen mensen naar de inwoners die hun eigen samenleving opbouwen binnen de muren van Utopia.
“De resultaten, de cijfers en de marktaandelen zijn nog steeds van zo’n marge dat SBS zegt: we willen er nog geen afscheid van nemen”, aldus De Mol in gesprek met NU.nl.
Aan het format zal in de komende maanden niets veranderen. Volgens De Mol is Utopia juist zo interessant, omdat de makers zich zo min mogelijk bemoeien met de bewoners. “Die vijftien mensen bepalen zelf wat ze doen. Dat is weleens moeilijk. Soms heb je dagen dat je denkt: ‘Ik ga nu naar binnen en ik geef ze een schop onder de kont’. Maar tot nu toe zijn er gelukkig altijd mensen bij die vijftien die uit zichzelf opstaan, omdat ze zelf ook merken dat het er weer wat moet gebeuren.”
Video: Hoogtepunten 1000 dagen Utopia
Duizend dagen
De afgelopen duizend dagen is er volgens de programmamaker voldoende gebeurd op het terrein om tevreden over te zijn. “Als je de foto van duizend dagen geleden neerlegt en je maakt nu een foto en die leg je er naast, dan denk ik dat mensen denken: wauw, hier is wel echt wat gebeurd. Maar ze hebben er ook duizend dagen de tijd voor gehad.”
Het succes in Nederland zorgde, zoals vaker bij programma’s van De Mol, voor interesse vanuit het buitenland. Het format werd verkocht aan China en Turkije, waar het programma succesvol is, maar ook aan Amerika en Duitsland waar besloten werd om te stoppen met Utopia.
Het stoppen van het programma in laatstgenoemde landen zorgt voor teleurstelling bij De Mol. “Balen is nog een understatement. Ik baal er niet van, ik ben er een maand doodziek van. Dat is doodzonde. Het enige positieve wat ik er uit heb kunnen halen is dat ik achteraf gezien denk te weten waarom het daar dan niet gelukt is. Dat is denk ik belangrijk, want daar leer je van.”
‘Fout’
“In Amerika is het verkocht aan een van de grote networks. Die zenden alleen maar uit tussen 20.00 uur en 24.00 uur. Daarvoor is het allemaal lokale televisie. Utopia is gewoon een soap die eigenlijk dagelijks een half uur moet worden uitgezonden om de verhaallijnen echt te kunnen volgen. In Amerika kozen ze voor één keer in de week een uur. Dat werkt gewoon niet met dit soort programma’s, want het is geen dramaserie met een afgerond einde. Dat moet je iedere dag kunnen volgen. Dat is de reden dat het door de kijkers niet goed is opgepakt”, aldus De Mol.
“In Duitsland hebben we eigenlijk de tegenovergestelde fout gemaakt. Daar was het wel dagelijks te zien, maar dan een uur. Dat is gewoon te lang. In Nederland hebben we dus eigenlijk meteen precies de goede manier gevonden om dit te doen. Elke dag, in de vooravond om 19.30 uur een half uur Utopia.”
Verder kijken
Ondanks het succes van het programma in Nederland moet er volgens De Mol altijd verder gekeken worden naar de toekomst.
“We hebben al een aantal ideeën klaarliggen voor het moment dat Utopia zou stoppen, daar zijn we continue voor aan het werk. Het zou zelfs kunnen dat er twee realityprogramma’s naast elkaar worden uitgezonden. Zolang ze qua gevoel maar heel anders zijn, er moet niet een kopie van Utopia naast of na komen.”