Fons van Westerloo, oud-baas van RTL én SBS, vindt de suggestie dat lineaire televisie dood is volstrekte onzin. Dat zegt de mediakenner dit weekend in zijn column in De Telegraaf. Van Westerloo ziet zelf ook dat de lineaire kijktijd onder jongeren drastisch is overgenomen, maar mensen in een andere levensfase kijken nog wél massaal tv. “Op een willekeurige avond kijken nog steeds miljoenen mensen ouder dan veertig jaar naar de Nederlandse commerciëlen en publieken.”
Oftewel: televisie is absoluut niet dood, aldus Van Westerloo. “RTL maakte vorig jaar circa zeventig miljoen winst, dus er valt nog steeds veel geld te verdienen.”
Het is logisch dat traditionele tv minder populair is bij jongeren, omdat mensen in hun jonge levensfase een korte aandachtsspanne hebben én simpelweg minder tijd, omdat ze meer sporten en uitgaan, aldus Van Westerloo.
Hun aandacht kun je alleen trekken met écht urgente televisie, zoals sport, nieuws en groot amusement als The Voice, stelt de tv-kenner. “Omroepen die zich daarop richten gaan niet dood, maar kunnen uitkijken naar een mooie oude dag.”
De Telegraaf-column ‘Dood of levend’ van Fons van Westerloo kunt u lezenvia Blendle.
Foto: WNL