De kijkcijfers van maandag 22 juli 2019 (SKO)
Het nieuwe seizoen van We Zijn Er Bijna, waarin Martine van Os met oudere mensen op vakantie gaat, is maandag van start gegaan met ruim 1,7 miljoen kijkers op NPO 1. Daarmee zette het programma een buitengewoon hoge 41 procent marktaandeel neer. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Dankzij deze cijfers staat Van Os met stip op één in de dagelijkse kijkcijfer top 25, nog boven het Achtuurjournaal, dat bleef steken op ruim 1,5 miljoen kijkers (38 procent).
We Zijn Er Bijna werd uitgezonden na MAX Vakantieman van haar Tijd voor MAX-collega Sybrand Niessen. Dat programma was goed voor bijna 1,3 miljoen kijkers (29 procent).
Ondanks al het kijkcijfergeweld op NPO 1 scoorde ook NPO 2 nog goed met De Slimste Mens, dat 1,2 miljoen kijkers (27 procent) neerzette. Aansluitend trok Planeet Nigeria 269.000 kijkers (6 procent).
Het brons is voor RTL 4, al volgt die zender op afstand. Het Spaanse Dorp: Polopos noteerde 467.000 kijkers (11 procent) en Beter Laat Dan Nooit scoorde ervoor slechts 167.000 kijkers (4 procent), zelfs voor een herhaling een dramatisch slechte score.
Verder haalt geen enkele andere zender op prime time de kijkcijfer top 25. SBS 6 scoorde dramatisch met de gloednieuwe programma’s Trouwen in het Buitenland (188.000 kijkers en 4 procent) en Beat the Box (73.000 kijkers en 2 procent).
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- NPO 3 scoorde met All Stars 2 Old Stars: 251.000 kijkers,
- SBS 6 scoorde met Trouwen in het Buitenland: 188.000 kijkers,
- Net5 scoorde met Titanic: 172.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Tour du Jour: 169.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met Peacemaker: 155.000 kijkers,
- Veronica scoorde met The Mask: 130.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met America’s Next Top Model: 115.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,5 miljoen), Zesuurjournaal (980.000), EenVandaag (851.000), Half acht nieuws (746.000), Sportjournaal (705.000), Ik weet er alles van (537.000), RTL Boulevard (511.000), Jaïr in goed gezelschap (511.000) en Editie NL (496.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren De Avondetappe (1,1 miljoen), Jinek (693.000), Hart van Nederland (562.000), Nieuwsuur (495.000), Shownieuws (478.000), Journaal laat (431.000) en Zomer met Art (290.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 30 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 12 procent en NPO 2 brons met 9 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Klik hier om een reactie achter te laten.