De kijkcijfers van maandag 7 november 2016 (SKO)
Tv-kijkend Nederland stemde zondag massaal af op sport op NPO 1 en Ziggo Sport. Ook de documentaire over Willem Holleeder op RTL 4 deed goede zaken. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De meest bekeken tv-uitzending van de dag was het verslag van de wedstrijd Luxemburg – Nederland, vanaf 18.00 uur op NPO 1. De wedstrijd, die met 3-1 werd gewonnen door ons land, was goed voor bijna 2,5 miljoen kijkers en 38 procent marktaandeel, een topscore.
Ook de Formule 1 deed goede zaken. De Grand Prix van Brazilië, waarbij Max Verstappen derde werd, trok veel bekijks op Ziggo Sport. Op het hoogtepunt, tussen 19.40 en 20.35 uur, keken er 1,3 miljoen mensen (17 procent).
De grote winnaar op prime time was de nabeschouwing van het voetbal met 1,5 miljoen kijkers (19 procent) op NPO 1, gevolgd door het aansluitend uitgezonden De Reünie met 1,4 miljoen kijkers (20 procent).
RTL 4 deed het prima met De (onder)wereld van Willem Holleeder, al was die met 1,3 miljoen kijkers (16 procent) natuurlijk wel een stuk minder in trek dan het tot vorige week uitgezonden Miljoenenjacht. CMC trok na Holleeder 1,1 miljoen kijkers (16 procent).
Ook SBS 6 vergaat het prima op zondagavond: Wegmisbruikers noteerde 816.000 kijkers (11 procent) en Undercover in Nederland kwam uit op 969.000 kijkers (14 procent).
De andere toppers op prime time waren Nieuwsuur met 665.000 kijkers (11 procent) op NPO 2 en de dramaserie A’dam – E.V.A. met 422.000 kijkers (5 procent) op NPO 3. Jeuk trok erna 287.000 kijkers (4 procent).
Vooravond en late avond
De vooravondtoppers waren Luxemburg – Nederland (2,5 miljoen), Achtuurjournaal (2,4 miljoen), Autosport F1 GP Brazilië (1,3 miljoen), Half Acht Nieuws (750.000), vtwonen (524.000) en het Sinterklaasjournaal (513.000).
Op de late avond waren Hart van Nederland (1,4 miljoen), Shownieuws (998.000), Studio voetbal (718.000), De Monitor (444.000) en RTL Late Night (441.000) het meest in trek.
NPO 1 marktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 24 procent marktaandeel, RTL 4 pakt zilver met 12 procent en SBS 6 brons met 11 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: opgeteld zijn de marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: NOS