De kijkcijfers van zaterdag 13 januari 2018 (SKO)
De tv-registratie van Je Suis Ali, de vijfde cabaretvoorstelling van Ali B, trok zaterdagavond op prime time 788.000 kijkers (12 procent) naar RTL 4. Daarmee was zijn show het meest bekeken alternatief voor kijkcijferkanon Wie is de Mol. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Wie is de Mol trapte vorige week af met de op een na meest bekeken seizoensopener ooit: bijna 2,7 miljoen kijkers (39 procent). De tweede aflevering trok zaterdag ruim 2,5 miljoen kijkers (38 procent).
Waar NPO 1 de kijker om half tien behoorlijk goed vasthield met Ik Vertrek (1,8 miljoen kijkers en 29 procent), rende de RTL 4-kijker massaal weg na de Ali B-voorstelling. De herhaling van Hans Teeuwens Spiksplinter kwam vanaf 21.15 uur niet verder dan 361.000 kijkers (7 procent).
NPO 1 pakte goud op prime time en RTL 4 pakte brons. Het zilver was voor NPO 3, dankzij de hoge score van de Wie is de Mol-nabeschouwing MolTalk. Daar keken 871.000 mensen (14 procent) naar.
De vierde zender op prime time was NPO 3 met Victoria (537.000 kijkers en 8 procent) en Andere Tijden (467.000 kijkers en 7 procent).
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- SBS 6 scoorde met Percy Jackson Sea of Monsters: 370.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met CSI Miami: 292.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Echt Waar: 249.000 kijkers,
- Net5 scoorde met Law and Order SVU: 208.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Alarm Fur Cobra 11: 181.000 kijkers,
- Veronica scoorde met Death Race 2: 119.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2,2 miljoen), Kassa (1,4 miljoen), Zesuurjournaal (1 miljoen), EenVandaag (931.000), Half Acht Nieuws (877.000), RTL Boulevard (793.000), Eigen huis en tuin (739.000) en Lachen om home video’s (615.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Pieter Derks Zo Goed Als Nieuw (845.000), Hart van Nederland (744.000), Studio Sport (674.000), Shownieuws (515.000) en Nieuwsuur (479.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 28 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 11 procent en SBS 6 brons met 9 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: RTL