De kijkcijfers van vrijdag 22 februari 2019 (SKO)
Het negende seizoen van televisiehit The Voice of Holland is vrijdagavond ten einde gekomen met ruim 2,2 miljoen kijkers (36 procent) op RTL 4. Daarmee is het de minst bekeken finale van de talentenjacht met Martijn Krabbé en Wendy van Dijk ooit. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De finales van de eerste acht seizoenen van The Voice trokken respectievelijk 3,8 miljoen, 3,7 miljoen, 3,4 miljoen, 2,7 miljoen, bijna 2,6 miljoen, ruim 2,6 miljoen, 2,5 miljoen en 2,4 miljoen kijkers.
The Voice is dit jaar gewonnen door Dennis van Aarssen. Hij wint een platencontract plus een bedrag van 50.000 euro en mag een videoclip opnemen in Zuid-Afrika.
Het meest bekeken alternatief voor de Voice-finale was de politieserie Flikken Maastricht met 1,4 miljoen kijkers (21 procent) op NPO 1. Aansluitend trok de TV Show 793.000 kijkers (14 procent).
Het brons op prime time is voor NPO 2, dat met Twee voor Twaalf 1,1 miljoen kijkers (16 procent) scoorde. Direct erna trok Diederik en Da Vinci 510.000 kijkers (8 procent).
De nummer vier op prime time was Veronica. Veronica Inside scoorde 404.000 kijkers (6 procent).
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- Net5 scoorde met Criminal Minds: 320.000 kijkers,
- NPO 3 scoorde met Reizen Waes: 297.000 kijkers,
- SBS 6 scoorde met Wegmisbruikers: 234.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met November Man: 199.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met The Reader: 162.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Deurwaarders: 155.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,9 miljoen), DWDD (1,4 miljoen), Zesuurjournaal (1,1 miljoen), GTST (999.0000), EenVandaag (980.000), Gesprek met premier (899.000), Half acht nieuws (837.000), RTL Boulevard (694.000), Editie NL (654.000) en Tijd voor MAX (548.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Jinek (902.000), Eredivisie op vrijdag (758.000), RTL Late Night met Tan Huys (721.000), Journaal laat (621.000), Shownieuws (568.000) en Hart van Nederland (511.000) het meest in trek.
RTL 4 avondmarktleider
RTL 4 was avondmarktleider met 27 procent marktaandeel, NPO 1 pakte zilver met 23 procent en NPO 2 brons met 8 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Klik hier om een reactie achter te laten.