De kijkcijfers van dinsdag 15 november 2016 (SKO)
De vierde aflevering van de Beau van Erven Dorens-serie The Amsterdam Project trok dinsdagavond ruim 1,1 miljoen kijkers naar RTL 4, goed voor een marktaandeel van 19 procent. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. The Amsterdam Project, dat de hemel in geprezen is door tv-recensenten, trok met de eerste drie afleveringen tussen de 900.000 en 1 miljoen kijkers. Veel tv-makers zien 1 miljoen kijkers als het gewenste minimum op prime time op een grote zender.
Het programma werd voorafgegaan aan het Peter van der Vorst-programma Verslaafd, dat eveneens goed was voor 1,1 miljoen kijkers (18 procent).
NPO 1 was de winnaar op prime time. Opsporing Verzocht noteerde ruim 1,3 miljoen kijkers (22 procent), waarna Zorg.nu op ruim 1 miljoen kijkers (17 procent) uitkwam.
De andere primetime-uitzendingen met een plek in de kijkcijfer top 25 waren Nieuwsuur met 685.000 kijkers (12 procent) op NPO 2 en The Lone Ranger met 618.000 kijkers (11 procent) op Veronica.
NPO 2 scoorde 383.000 kijkers (6 procent) met Brandpunt en 322.000 kijkers (5 procent) met De Tafel van Tijs, NPO 3 noteerde 195.000 kijkers (3 procent) met Baby Te Huur en 200.000 kijkers (3 procent) met Marlijn: De Dolende Dertiger.
De tweede aflevering van het veelbesproken Oh Oh Daar Gaan We Weer kwam uit op 345.000 kijkers (6 procent).
SBS 6 stelde teleur met de combinatie De Gevaarlijkste Wegen van Nederland (380.000 kijkers en 6 procent) en Mijn Laatste Keer (270.000 kijkers en 5 procent).
Vooravond en late avond
De vooravondtoppers waren het Achtuurjournaal (2,1 miljoen), GTST (1,4 miljoen), DWDD (1,4 miljoen), Half Acht Nieuws (1,3 miljoen), Zesuurjournaal (1,2 miljoen), EenVandaag (1,2 miljoen), RTL Boulevard (982.000) en Editie NL (808.000), Met Het Mes Op Tafel (563.000) en Utopia (549.000). Om vijf uur won Tijd voor MAX (574.000) van RTL Live (258.000).
Op de late avond waren De Rijdende Rechter (1,3 miljoen), RTL Late Night (767.000), Pauw (660.000), Hart van Nederland (656.000) en Shownieuws (625.000) het meest in trek.
NPO 1 marktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 23 procent marktaandeel, RTL 4 pakt zilver met 19 procent en SBS 6 brons met 7 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: opgeteld zijn de marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: RTL