Dat bevestigen TMG en Mediahuis woensdag na berichtgeving door Het Financieele Dagblad (FD). TMG is eigenaar van onder meer De Telegraaf, Metro en het Noordhollands Dagblad. TMG spreekt van “een ongevraagd niet-bindend voorwaardelijk voorstel”.
De partijen zijn bereid 5,25 euro per aandeel in contanten neer te tellen voor TMG. Dat is 51 procent meer dan de slotkoers van TMG op 13 december. Het bedrag is alleen een indicatie en staat nog niet vast.
Inzage
Het mediaconcern heeft de biedende partijen inzage gegeven in specifieke informatie die nodig is voor het waarderen van TMG. VP Exploitatie heeft op dit moment al een belang van ruim 40 procent in TMG. Het is het investeringsbedrijf van de familie Van Puijenbroek. Mediahuis en de investeringspartij hebben TMG in augustus al benaderd met een voorstel.
De raad van commissarissen en raad van bestuur van TMG zeggen het bod zorgvuldig te overwegen en beoordelen. De raden zullen dit scenario vergelijken met de zelfstandige strategie en eventuele strategische alternatieven.
De Autoriteit Financiële Markten (AFM) heeft de handel in TMG om 13.07 uur stilgelegd. Als reden werd opgegeven “in afwachting persbericht”. Het onderbreken is niet gebeurd op verzoek van TMG zelf. Om 17.05 uur is de handel weer hervat.
Positie
Mediahuis heeft op dit moment al NRC Media en De Limburger in handen. Verder behoren ook onder meer De Standaard, Het Nieuwsblad en de Gazet van Antwerpen tot de titels van Mediahuis.
Mediahuis wil met de aankoop de eigen positie in Nederland verder versterken. “Doel is te komen tot een toonaangevend multimediabedrijf, dat ook op de lange termijn succesvol blijft op de Nederlands-Belgische markt”, aldus Mediahuis in een persverklaring. “De Telegraaf kan daarin zijn eigen sterke koers varen.”
“Wij geloven zeer in de kracht van eigentijdse nieuwsmerken, in welke vorm dan ook, met journalistieke content gemaakt door eigen redacties”, benadrukt CEO Gert Ysebaert van Mediahuis. Hij stelt verder dat de “forse investeringen” die nodig zijn voor een succesvolle multimediastrategie uit de winst van Mediahuis betaald kunnen worden.
Toekomst
“Wij zijn ervan overtuigd dat de verdere toekomst van TMG het beste is verzekerd in een partnerschap met Mediahuis”, laat directeur Guus van Puijenbroek van VP Exploitatie weten.
Een samenwerking kan voordelen opleveren bij het drukken en verspreiden van de bladen. Ook kunnen de kosten van investeringen in ICT en video gedeeld worden.
De resultaten van TMG staan onder druk door de zwakke advertentiemarkt. Eind juli kondigde het bedrijf aan opnieuw banen te schrappen en ook locaties te sluiten.
De Persgroep
De strategie van Mediahuis lijkt deels op die van de Vlaamse concurrent De Persgroep. In 2003 nam dat bedrijf Het Parool over.
Via verdere overnames groeide het concern uit tot de grootste dagbladuitgever van Nederland. Onder meer de Volkskrant, Trouw, AD en een aantal regionale kranten vallen onder De Persgroep.
NVJ
De Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ) laat in een reactie weten dat een eventuele fusie op termijn slecht kan zijn voor de pluriformiteit van het medialandschap. Maar de NVJ ziet ook voordelen.
“Het is een bedrijf op inhoud en geen investeerder die op snelle winst uit is”, stelt NVJ-secretaris Thomas Bruning. “Het is een bedrijf dat visie heeft.” Bruning vreest wel dat het lastig is voor De Telegraaf. De krant heeft net een forse reorganisatie achter de rug en is nog druk bezig met het integreren van de regionale titels.
Bruning ziet het als een minpunt dat twee Belgische bedrijven de Nederlandse markt domineren. Niet in de laatste plaats, omdat freelancers daardoor nog minder te zeggen krijgen.
NRC
“Als de Telegraaf Media Groep inderdaad wordt overgenomen door het Vlaamse mediaconcern Mediahuis, dan kan het bedrijf daar blij mee zijn”, verklaart de Vlaamse hoofdredacteur Peter Vandermeersch van NRC. “Mediahuis heeft hart voor zijn producten en heeft ervaring met het maken van kranten die lezers willen.”
Volgens Vandermeersch zijn de Nederlandse media, in tegenstelling tot de Vlaamse media, lange tijd lui geweest. “In Vlaanderen is de mediamarkt klein, en daar is al een tijd geleden hard geknokt om de gunst van de consument. Er is dus meer ervaring met het maken van kranten die lezers willen.”
Hij vindt dat bijvoorbeeld de Volkskrant veel beter is geworden sinds het Vlaamse mediaconcern De Persgroep het voor het zeggen heeft gekregen.
Aandeelhouders
Aandeelhouders van Telegraaf Media Groep (TMG) zullen waarschijnlijk erg blij zijn met het bod dat het Belgische Mediahuis heeft gedaan op het Nederlandse mediabedrijf. Volgens adjunct-directeur Errol Keyner van de Vereniging van Effectenbezitters (VEB) worden zij hiermee ”uit hun lijden verlost”.
“Dit bod biedt een geweldige ontsnapping voor aandeelhouders uit een onderneming met een zwalkend beleid en een ongeloofwaardige strategie om geld te verdienen. Het blijft natuurlijk erg lastig om geld te verdienen in de markt waarin TMG opereert”, aldus Keyner.
Het is volgens hem dan een vriendelijk bod zijn van de Belgen, met zeer grote kans van slagen. Volgens Keyner hebben de Belgen mogelijk “het juiste recept” om waarde uit TMG te persen.
Keyner denkt niet dat de fusie op bezwaar zal stuiten van de Autoriteit Consument Markt (ACM). Volgens de VEB-adjunct-directeur blijft er voldoende concurrentie in het Nederlandse medialandschap over als TMG in Belgische handen zou vallen.