Talpa Radio bezit 40 procent van de radiomarkt in de commerciële doelgroep 15 tot 59 jaar. Nog nooit eerder scoorden de zenders 538, Sky Radio, Radio 10 en Veronica zo’n hoog gezamenlijk cijfer. Dat heeft het radiobedrijf laten weten. Voor 538 was 2017 zelfs het beste jaar ooit in het 25-jarig bestaan van de zender met een marktaandeel van 12,1 procent in de algemene doelgroep 10+. “En het zomeraandeel van 13,2 procent in 10+ in de maanden juni-juli was het hoogste ooit van de zender.“
Ook in de commerciële doelgroep 20 tot 49 jaar haalt 538 een recordmarktaandeel in het jaar 2017 met 18,3 procent. Hoe dat 538 is gelukt? “Verschillende grote events zetten de toon in 2017, 538 zond uit vanaf verrassende locaties en luisteraars reageerden massaal op de stationsacties.”
Beste luistercijfers Radio 10 sinds 2001
Zusterzender Radio 10 scoorde in de periode november-december het hoogste aandeel in deze meetperiode in 16 jaar tijd met een aandeel van 7,8 procent in 10+. “Sinds de terugkeer op de FM is het radiostation in vijf jaar tijd opgeklommen van de negende naar de vierde positie van Nederland.”
Het succes is onder meer te danken aan een nieuwe merkcampagne, aldus Talpa Radio. Ook het succes van de middagshow van Rob van Someren wordt genoemd. “Het bereik van de middagshow Somertijd is sinds de eerste uitzending op Radio 10 gestegen met 23 procent.”
Beste Kerst voor Sky Radio in 14 jaar tijd
Sky Radio sloot 2017 af met de beste kerst in 14 jaar tijd. “Het non-stop muziekstation heeft een record marktaandeel van 10,6 procent behaald in de doelgroep 10+ in de meetperiode november-december.”
De kerstperiode is het jaarlijkse hoogtepunt voor Sky Radio waarbij het muziekstation wordt omgedoopt tot The Christmas Station. “De kerstprogrammering ging dit jaar al op 20 november van start met non-stop de beste kerst hits en The Christmas Top 101.”
Nieuwe succesvolle programmering Veronica
Veronica sloeg dit jaar een nieuwe muzikale weg in en legde de focus op de beste pop- en rock hits. Het hoogtepunt van 2017 was de komst van Giel Beelen en de start van zijn ochtendshow ‘De Veronica Ochtendshow met Giel’ op 9 oktober.
Met de komst van Giel introduceerde het muziekstation een nieuwe succesvolle programmering. “Dankzij de dj is het marktaandeel van het ochtendprogramma gestegen met 18 procent ten opzichte van voor zijn komst, naar 5,2 procent in de meetperiode november-december ’17 in de doelgroep 20-49 jaar.”
Reactie Talpa
Menno Koningsberger, algemeen directeur Talpa Radio, is trots: “De vier stations hebben in hun eerste jaar onder één dak samen het hoogste marktaandeel ooit behaald met 40% in de doelgroep 15-59 jaar. Voor de toekomst van Talpa Radio staat centraal dat we verder bouwen aan onze sterke merken, investeren in digitale innovatie en de interactie zoeken met onze luisteraars. We zetten in op alle distributieplatformen, zoals DAB+ en de apps van de radiomerken.”
NPO
De op een na grootste zendergroep was de NPO. Die meldt een stijging van het marktaandeel in de algemene doelgroep van 28,9 procent in 2016 naar 29,2 procent in 2017.
Foto: Radio 538