De politieke partij DENK maakt flink gebruik van de voorspelbare media om een grotere naamsbekendheid te verwerven. Dat vertelt Sylvana Simons, die in december uit de partij stapte om voor zichzelf te beginnen, in Zaman Vandaag. DENK heeft volgens Simons een uitgekiende mediastrategie. “Dat kwam neer op de volgende pijlers: spraakmakend zijn en de media gebruiken om campagne voor je te voeren, omdat media nu eenmaal voorspelbaar zijn.“
De derde en laatste pijler is volgens Simons de belangrijkste. “Laat de media vertellen aan alle Turken dat er een ‘Turkenpartij’ is in Nederland.”
Er zijn immers 400.000 Turken in Nederland, aldus Simons. “Wat doe je daarna? Daarna vraag je er een Marokkaanse Nederlander bij, dan gaan mensen denken dat je een ‘moslimpartij’ bent. Er zijn zo’n één miljoen moslims in Nederland. Vervolgens vraag je er een Surinaamse Nederlander bij, wat gaan ze dan zeggen? Dat het een ‘allochtonenpartij’ is.”
Simons legt uit dat DENK handig gebruikmaakt van de media. “Bekendheid bereik je door spraakmakend te zijn, door bijvoorbeeld het grote r-woord te gebruiken: racisme.”
Uiteindelijk draaide het te veel om de vorm en te weinig om de inhoud, vindt ze. “De gedachte was misschien ‘als we gewoon lekker boos blijven, krijgen we wel een aantal zetels’, maar je moet op enig moment naar de inhoud.’‘
Het interview met Sylvana Simons kunt u lezenop de website van Zaman Vandaag.
Foto: YouTube