De Ster vindt de kijkcijfers die de NPO momenteel neerzet in het weekend ‘niet normaal’. Dat laat de organisatie die de reclameblokken van de NPO vult weten. Het NPO-weekend bewijst dat tv bij veel doelgroepen nog lang niet dood is. “Niet normaal toch, die kijkcijfers van afgelopen weekend?! Op zaterdag bijna 2,5 miljoen kijkers voor Wie is de Mol? en op zondag 3,8 miljoen voor Boer zoekt Vrouw Internationaal én 2,9 miljoen voor Floortje naar het einde van de wereld“, aldus de Ster.
De Ster is in zijn nopjes met deze topscores. “Als je bij Ster werkt, check je ’s ochtends niet eerst je social media, maar www.kijkonderzoek.nl. En dan zie je dus deze drie topscorers in een weekend. Wat een enorm bereik.”
Het is mooi nieuws voor veel betrokkenen, legt de Ster uit. “Goed nieuws voor de programmamakers. Goed nieuws voor de omroepen. En goed nieuws voor ons natuurlijk. Veel bereik voor de adverteerders die rondom deze toppers zaten.”
Veel kijkers voor een programma is natuurlijk belangrijk. “Adverteerders weten dat veel mensen hun boodschap hebben gezien – vooral in het blok tussen Boer Zoekt Vrouw en Floortje op zondagavond!”
“Maar een hoog bereik is niet het enige goede nieuws. De drie programma’s die ik hier nu in de spotlights zet, scoren ook hoge rapportcijfers qua waardering: Boer zoekt Vrouw scoort gemiddeld een 7,9, Floortje een 8,2 en Wie is de Mol? (had ik al gezegd dat dat mijn favoriet is?) zelfs een 8,3!”
De Ster brengt deze hoge rapportcijfers onder de aandacht, omdat de beleving van een tv-programma volgens de organisatie een sterke invloed heeft op de verwerking van tv-reclame. “Een tv-commercial rondom een hooggewaardeerd programma is effectiever.”
Dan richt de Ster zich tot adverterend Nederland: “Kortom, hoe hoger de waardering van een programma, hoe hoger de impact van een commercial die daaromheen te zien is. Het inzetten rondom deze drie mooie programma’s is dus dubbel lucratief en heeft direct effect op je campagne. Bel gerust om te checken waar we nog ruimte hebben!”
Foto: KRO-NCRV