De kijkcijfers van dinsdag 23 juli 2019 (SKO)
Het is bijzonder warm in Nederland, maar er is één programma dat de mensen aan de buis gekluisterd houdt: De Slimste Mens. Ook de aflevering van dinsdag was met 1,1 miljoen kijkers (28 procent) een groot succes op NPO 2. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Het is puur De Slimste Mens waarvoor men afstemt op NPO 2, want de programma’s die erna volgen trekken een stuk minder bekijken. Zo wist Ik Naam Van Het Volk gisteren aansluitend 309.000 kijkers (8 procent) te bekoren.
De nummer twee op prime time was Veronica dankzij de wedstrijd PSV – Basel, waar 811.000 mensen (21 procent) naar keken.
Het brons gaat naar RTL 4. Uitstel van Executie scoorde 504.000 kijkers (13 procent), waarna Het Spaanse Dorp: Polopos 567.000 kijkers (15 procent) neerzette.
Pas dáárna volgt NPO 1 en dat is opvallend, want normaal gesproken is NPO 1 de nummer één van Nederland. Het station had de combinatie Ellie op Patrouille (438.000 kijkers en 11 procent) en Nederland Verhuist (403.000 kijkers en 11 procent) op het menu staan.
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- SBS 6 scoorde met The Secret Life of The Zoo: 237.000 kijkers,
- Net5 scoorde met Station 19: 213.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Tour du Jour: 163.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Kees van der Spek ontmaskert: 148.000 kijkers,
- NPO 3 scoorde met Je zal het maar zijn: 121.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met Top Five: 43.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Zesuurjournaal (1,4 miljoen), Achtuurjournaal (1,2 miljoen), EenVandaag (1 miljoen), Half acht nieuws (924.000), Sportjournaal (823.000), Ik weet er alles van (567.000) en RTL Boulevard (562.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren De Avondetappe (869.000), Jinek (757.000), Hart van Nederland (538.000), Nieuwsuur (528.000) en Journaal laat (525.000) het meest in trek. Zomer met Art trok 198.000 kijkers.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 23 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 14 procent en Veronica brons met 12 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Klik hier om een reactie achter te laten.