De kijkcijfers van woensdag 31 juli 2019 (SKO)
Spelletjesprogramma’s doen het de laatste tijd erg goed op televisie. De woensdagavond wordt zelfs gedomineerd door dit genre: zowel om half negen als om half tien pakken spelshows op deze avond goud. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Slechts twee titels trokken meer dan een miljoen kijkers op prime time: De Slimste Mens trok om half negen 1,6 miljoen kijkers (35 procent) op NPO 2 en De S.P.E.Lshow trok om half tien 1 miljoen kijkers (24 procent) op NPO 1.
De meest bekeken alternatieven om half negen waren Van Onschatbare Waarde met 785.000 kijkers (17 procent) op NPO 1 en Topdokters met 426.000 kijkers (10 procent) op RTL 4.
Om half tien waren dat Het Spaanse Dorp: Polopos met 577.000 kijkers (14 procent) op RTL 4 en De Noodcentrale met 435.000 kijkers (10 procent) op SBS 6.
Eén andere prime-time-titel haalde de kijkcijfer top 25: In De Beste Families trok na De Slimste Mens 398.000 kijkers (9 procent).
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- RTL 7 scoorde met Hercules: 242.000 kijkers,
- Veronica scoorde met Pulp Fiction: 217.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met Inspector Morse: 200.000 kijkers,
- Net5 scoorde met 10 Things I Hate About You: 177.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Hotter than my daughter: 162.000 kijkers,
- NPO 3 scoorde met Three Generations: 104.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,6 miljoen), Zesuurjournaal (1,1 miljoen), EenVandaag (997.000), Half acht nieuws (971.000), RTL Boulevard (651.000), Ik weet er alles van (650.000), Verborgen Dorpen (641.000), Editie NL (598.000) en Utopia (373.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Jinek (887.000), De Opvolgers (656.000), Hart van Nederland (628.000), Journaal laat (524.000), Shownieuws (503.000), Nieuwsuur (495.000) en Zomer met Art (282.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 25 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 14 procent en NPO 2 brons met 11 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Klik hier om een reactie achter te laten.