De kijkcijfers van zondag 4 maart 2018 (SKO)
BN’ers dansten al op televisie, zongen al, fotografeerden al, surften al en lieten in duo’s ook nog tatoeages zetten. Wat blijft er dan over? Pottenbakken. De nieuwe BN’er-show Stelletje Pottenbakkers kon voor aanvang rekenen op de nodige sceptische reacties, maar de tv-kijker zat zondagavond toch weer massaal klaar: de première trok gisteren 692.000 kijkers. Het leverde een marktaandeel van 11,4 procent op en dat is liefst 44 procent boven het laatste weekgemiddelde van de zender (7,9 procent).
De pottenbakkende sterren waaronder Patricia Paay en Roy Donders bezorgen presentatrice Kim-Lian van der Meij eindelijk eens een bescheiden succesje. Het programma dat eraan voorafging, Jullie Huis Onze Regels, was met 504.000 kijkers (7 procent) iets minder in trek.
Het goud op zondagavond prime time blijft in handen van NPO 3. De Luizenmoeder scoorde ditmaal 3,3 miljoen kijkers (38 procent). Smeris had er vervolgens 834.000 (12 procent). Zondag Met Lubach beleefde de zondag ervoor zijn seizoensfinale.
NPO 1 bood het meest bekeken alternatief voor De Luizenmoeder. Op dat net wist De Reünie 1,2 miljoen kijkers (15 procent) te vermaken. Als Je Alles Hebt Gehad, het nieuwe programma van Paul de Leeuw en Marc-Marie Huijbregts, trok vervolgens 991.000 kijkers (16 procent).
RTL 4 scoorde met de combinatie Moordvrouw (1,1 miljoen en 14 procent) en Soof (1,1 miljoen en 17 procent). CMC trok op de late avond 664.000 kijkers (14 procent).
En dan begon op NPO 2 ook nog eens de opvolger van Door Het Hart Van China. Over De Rug Van De Andes trekt iets minder kijkers, maar is met 724.000 kijkers (9 procent) alsnog een succes.
- Veronica scoorde met Lethal Weapon: 410.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met CSI New York: 218.000 kijkers,
- Net5 scoorde met Gravity: 210.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Darts UK Open: 198.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Temptation Island: 96.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2,5 miljoen), Studio Sport Eredivisie (2,4 miljoen), Studio Sport (1,2 miljoen), Half Acht Nieuws (871.000), Vtwonen (522.000) en RTL Boulevard (466.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Hart van Nederland (799.000), Studio voetbal (702.000), CMC (664.000), Shownieuws (599.000) en Nieuwsuur (598.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 23 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 13 procent en NPO 3 brons met 10 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: SBS