De kijkcijfers van dinsdag 29 augustus 2017 (SKO)
De nieuwe quizdinsdag van SBS 6 is met redelijke cijfers van start gegaan. De Winston Gerschtanowitz-show Mensenkennis trok 426.000 kijkers (9 procent), waarna de Irene Moors-show De Perfecte Vraag uitkwam op 413.000 kijkers (8 procent). Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Mensenkennis en De Perfecte Vraag wisten nét een plek te behalen in de dagelijkse top 25 van meest bekeken programma’s. Daarin staan de shows op plaats 24 en plaats 25.
Beide programma’s scoorden om en nabij het laatste weekgemiddelde van SBS 6. Het zijn vooralsnog geen grote flops, maar ook zeker geen grote hits.
Het hielp niet mee dat het dinsdag een zeer warme dag was. Slechts één tv-programma kwam op prime time boven de miljoengrens uit: De Slimste Mens op NPO 2 trok 1,3 miljoen kijkers (25 procent). Aansluitend wist Lady Di Dionne nog 730.000 kijkers (14 procent) te amuseren.
Op RTL 4 trok de tweede aflevering van Linda’s Zomerweek, met Astrid Joosten en Beau van Erven Dorens, 955.000 kijkers (22 procent). Het is de tweede keer ooit dat er minder dan een miljoen mensen naar de talkshow van Linda de Mol kijken. Daaraan voorafgaand trok een herhaling van Dubbeltje Op Zijn Kant 642.000 kijkers (13 procent).
NPO 1 pakte brons op prime time met Opsporing Verzocht (872.000 kijkers en 18 procent) en Dokters vs Internet (886.000 kijkers en 17 procent).
Alleen RTL 7 wist nog meer kijkers te boeien dan SBS 6. De film Casino Royale trok daar 428.000 kijkers (9 procent).
De vijf andere top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- RTL 5 scoorde met Deurwaarders Leeghalen of Betalen: 285.000 kijkers,
- Veronica scoorde met League of Extraordinary Gentlemen: 242.000 kijkers,
- NPO 3 scoorde met First Dates: 154.000 kijkers,
- Net5 scoorde met Veel Liefs Uit Holland: 101.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met Kon Tiki: 98.000 kijkers.
De score van het nieuwe Net5-programma waarin Nederlandse expats in het buitenland op zoek gaan naar een Nederlandse partner stelt teleur. Het ging om een voorstelronde, waarop briefschrijvers kunnen reageren. Later in het seizoen volgt de hele serie afleveringen.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,7 miljoen), Half Acht Nieuws (1 miljoen), Zesuurjournaal (761.000), EenVandaag (698.000), RTL Boulevard (688.000), Editie NL (611.000), GTST (535.000), Zes Uur Nieuws (500.000) en Utopia (490.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Linda’s Zomerweek (955.000), Jinek (891.000), Hart van Nederland (692.000), Journaal Laat (686.000), Nieuwsuur (623.000) en Shownieuws (478.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 20 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 18 procent en SBS 6 brons met 11 procent.
Foto: SBS/Nick van Ormondt