Ruud de Langen, directeur van Mindshare, het belangrijkste bedrijf dat zendtijd inkoopt voor adverteerders, blijft zijn pijlen richten op de directie van RTL. Hij houdt vol aan zijn oproep voor verjonging in de top. Dat is te lezen in zijn column in Adformatie. De tv-zenders van RTL hebben behoefte aan een frisse wind, vindt De Langen. “Bijna 300 jaar. Dat is opgeteld zo’n beetje de leeftijd van de RTL-directie. Dat is een gemiddelde leeftijd van rond de vijftig“, zegt De Langen.
De man die over televisie gaat in de RTL-top is Erland Galjaard. Hij werd dit jaar 50. “Nou kan een beetje ervaring geen kwaad. Maar je wilt ook aansluiting houden bij een nieuwe generatie, anders sterf je langzaam af.”
Als je mensen van 20 tot 49 wil bereiken, dan is het gek dat de directieleden ongeveer 50 jaar zijn, vindt De Langen. “Laat RTL nou de zendergroep zijn die juist in de leeftijdsgroep 20 tot 34 jaar de afgelopen maanden de meeste kijkers verliest.”
“Nu mag RTL-programmadirecteur Erland Galjaard (50) wel een ‘jonge’ hobby hebben als deejay, maar is dat niet gewoon een vervanger van de Harley Davidson?”
Al met al hoopt De Langen op een forse verjonging in de RTL-top. “De meest succesvolle mediabedrijven zijn internationaal en hebben de jonge generatie mede aan het roer staan. Met als lichtend voorbeeld natuurlijk Mark Zuckerberg (33), oprichter en leider van Facebook.”
De Adformatie-column van Ruud de Langen kunt u lezenop de website van het mediavakblad.
Lees ook: Ruud de Langen: ‘RTL-top kan net zo goed MAX leiden’ (28 september)
Foto: RTL