De kijkcijfers van zaterdag 17 december 2016 (SKO)
De tv-première van Frozen, ‘s werelds succesvolste animatiefilm ooit, hield zaterdagavond 573.000 kijkers (9 procent) aan de buis gekluisterd op SBS 6. Gelijktijdig trok de originele versie, dus zonder Nederlandse stemmen, 141.000 kijkers (2 procent) naar SBS 9. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De uitzending op SBS 6 was hekkensluiter van de dagelijkse top 15 van meest bekeken tv-uitzendingen. Bij elkaar opgeteld wist de animatiefilm meer dan 700.000 kijkers te boeien.
De grote winnaar op zaterdagavond prime time blijft Ik Hou Van Holland, al keken er ditmaal wel veel minder mensen dan vorige week. De Linda de Mol-show was goed voor bijna 1,4 miljoen kijkers (22 procent). Het Collectief Geheugen trok aansluitend 904.000 kijkers (17 procent).
NPO 1 had een herhaling van de Jochem Myjer-voorstelling Even Geduld AUB op het menu staan en trok daarmee 1,1 miljoen kijkers (18 procent). Aansluitend noteerde De Kwis ruim 1,3 miljoen kijkers (22 procent).
Alleen NPO 2 en NPO 3 halen met hun prime-time-menu nog de top 25: Het Groot Dictee der Nederlandse Taal deed 368.000 kijkers (6 procent), waarna Nieuwsuur 470.000 kijkers (8 procent) noteerde. Op NPO 3 scoorde De Hel van ’63 372.000 kijkers (6 procent).
RTL 7 scoorde 314.000 kijkers (6 procent) met Darts. Net5, RTL 5, Veronica en RTL 8 (van groot naar klein op prime time) scoorden tussen de 342.000 en 132.000 kijkers met buitenlandse films en series.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,8 miljoen), Kassa (1,2 miljoen), Zesuurjournaal (918.000), TV Kantine (881.000), EenVandaag (802.000), Lachen Om Home Video’s (677.000), Eigen Huis en Tuin (676.000), Half Acht Nieuws (673.000) en Planet’s Got Talent (519.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Studio Sport Eredivisie (1,5 miljoen), Hart van Nederland (756.000), Shownieuws (548.000), Studio Sport (539.000) en Chantal Blijft Slapen (492.000) het meest in trek.
NPO 1 marktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 23 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 17 procent en SBS 6 brons met 11 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: opgeteld zijn de marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: Avrotros/Nico Kroon