De kijkcijfers van vrijdag 26 juli 2019 (SKO)
Angela de Jong schreef gisteren nog dat uit de commerciële hoek wel eens cynisch klinkt dat de NPO zo goed scoort ‘omdat al die stokoude publieke omroep-fans voor de tv in slaap vallen’, maar kennelijk heeft RTL 4 daar zelf ook last van. De zender herhaalde vrijdag ongepland de RTL Boulevard van de avond ervoor en scoorde daar toch nog 421.000 kijkers (13 procent) mee, nog geen derde minder dan op donderdag. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek.
Een kwartier voor de uitzending van RTL Boulevard viel het stroom rondom het Amsterdamse plein uit en kennelijk heeft het programma geen aggregaat voor noodgevallen. Het betekende dat de uitzending niet door kon gaan en er een herhaling werd ingestart.
RTL Boulevard zond wél live uit op Facebook, maar dan met een geïmproviseerde versie zonder instarts en licht. “Prachtige televisie: RTL Boulevard, zonder autocue, via de webcam. Als je de aanstekelijke overlevingsdrang van
Luuk Ikink ziet, ga je hopen dat hij zélf een keer aan Expeditie Robinson meedoet“, twitterde Telegraafs tv-kenner Rob Goossens.
De herhaling van de herhaling van RTL Boulevard wist om middernacht nog eens 67.000 kijkers (5 procent) te bekoren.
Prime time
Over naar prime time: De Slimste Mens was met 1,4 miljoen kijkers (34 procent) de vertrouwde winnaar. Aansluitend trok De Smaak van Joël 320.000 kijkers (9 procent).
NPO 1 pakte zilver met de combinatie Mega Piraten Festijn (649.000 kijkers en 16 procent) en Meer Dan Goud (737.000 kijkers en 21 procent).
Het brons is voor RTL 4, dat met Het Spaanse Dorp: Polopos 483.000 kijkers (13 procent) noteerde. The Best of The Voice Worldwide trok voorafgaand 427.000 kijkers (11 procent).
Verder haalde geen enkele zender op prime time de kijkcijfer top 25.
De zeven minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- Net5 scoorde met NCIS Los Angeles: 252.000 kijkers,
- SBS 6 scoorde met De wereld volgens 80-jarigen: 214.000 kijkers,
- Veronica scoorde met Under Siege: 207.000 kijkers,
- NPO 3 scoorde met Prison Girls Life Inside: 173.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met The Shawshank Redemption: 159.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Tour du Jour: 144.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Ewout En: 109.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,5 miljoen), Zesuurjournaal (1,3 miljoen), EenVandaag (1,1 miljoen), Sportjournaal (965.000), Half acht nieuws (920.000), Ik weet er alles van (659.000), Jaïr in goed gezelschap (561.000) en Editie NL (533.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren De Avondetappe (1,2 miljoen), Jinek (791.000), Hart van Nederland (539.000), Shownieuws (475.000), Journaal laat (427.000) en Nieuwsuur (408.000) het meest in trek. Zomer met Art trok 206.000 kijkers.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 27 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 13 procent en NPO 2 brons met 10 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Klik hier om een reactie achter te laten.