De kijkcijfers van dinsdag 23 april 2019 (SKO)
Het werd vorig jaar in de zomer met hoge verwachtingen aangekondigd, maar helaas voor RTL 4 ontaardt het programma nu in een flop: Zelfbouwers Rotterdam. Ook de vijfde aflevering deed het dinsdagavond erg slecht. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Zelfbouwers trapte af met een hoopvolle 727.000 kijkers (16 procent), maar stortte in de weken erna in tot 465.000 kijkers (10 procent), 528.000 kijkers (10 procent) en 305.000 kijkers (5 procent). Gisteren was dat niet veel beter.
De vijfde aflevering van Zelfbouwers Rotterdam, waarin zes koppels worden gevolgd bij het bouwen van hun droomhuis in een voormalig schoolgebouw in de Rotterdamse Afrikaanderwijk, bleef steken op 347.000 kijkers (7 procent). En dat terwijl Beau Five Days Inside ervoor 692.000 kijkers (14 procent) scoorde, overigens ook geen topscore.
De meeste mensen keken op prime time naar NPO 1. Opsporing Verzocht scoorde 1,1 miljoen kijkers (21 procent) en Opgelicht trok erna 1,2 miljoen kijkers (25 procent).
RTL 4 pakte zilver en het brons gaat naar FOX Sports Eredivisie 1. Dat station scoorde met Ajax – Vitesse 607.000 kijkers (13 procent).
Verder keken de meeste mensen naar Rond de Noordzee, goed voor 581.000 kijkers (12 procent) op NPO 2.
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- Veronica scoorde met Red: 433.000 kijkers,
- Net5 scoorde met New Amsterdam: 409.000 kijkers,
- NPO 3 scoorde met Jacht op mijn verkrachter: 186.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Ewout en: 157.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Hollow Man: 130.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met Hundred Foot Journey: 94.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,4 miljoen), EenVandaag (1,1 miljoen), Zesuurjournaal (1 miljoen), Half acht nieuws (895.000), GTST (844.000), M (774.000), Met het mes op tafel (599.000) en RTL Boulevard (592.000) waren de vooravondtoppers. 6 Inside trok 118.000 kijkers.
Op de late avond waren Studio Sport Eredivisie (1,2 miljoen), Pauw (823.000), Hart van Nederland (515.000), Nieuwsuur (487.000) en Journaal laat (469.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 26 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 13 procent en NPO 2 brons met 9 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Klik hier om een reactie achter te laten.