De kijkcijfers van maandag 26 september 2016 (SKO)
RTL 4 kwam gisterenavond voor het eerst dit tv-seizoen niet boven de 10 procent marktaandeel uit op maandagavond prime time. Zowel Family Island van Johnny de Mol als Nooit Meer Naar Huis van Gordon presteerden ondermaats. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De nieuwe RTL 4-maandag deed het al niet best, maar gedurende het hele primetimeblok onder de 10 procent marktaandeel blijven is een nieuw dieptepunt voor deze uitzendavond.
Family Island noteerde 608.000 kijkers en 9,5 procent marktaandeel en Nooit Meer Naar Huis 577.000 kijkers en 9,9 procent marktaandeel. Beide programma’s trokken niet genoeg kijkers voor een plek in de kijkcijfer top 25 en scoorden ver onder het zendergemiddelde van RTL 4.
RTL 4 zit tijdens de start van dit tv-seizoen in zwaar weer, beaamde programmabaas Erland Galjaard vorige week nog in het AD. Ook op zondag, dinsdag, woensdag en donderdag scoort de zender ondermaats.
Over de hele maandagavond noteerde RTL 4 nog 16 procent marktaandeel, 1,2 procentpunt minder dan vorige week maandag. RTL 4 geeft de concurrentie ruimte om te groeien. NPO 1 wint 2,5 procentpunt en SBS 6 wint 0,7 procentpunt.
NPO 1 is ook op maandag de grote winnaar op prime time: Radar scoorde 1,6 miljoen kijkers (25 procent) en Memories 1,3 miljoen (21 procent).
SBS 6 bood het meest bekeken alternatief met Dokter Tinus, goed voor 1,3 miljoen kijkers (20 procent). Over Smaak Valt Te Twisten trok aansluitend 537.000 kijkers (9 procent).
De andere meest bekeken titels op prime time waren Voetbal Inside met 655.000 kijkers (11 procent) op RTL 7 en Nieuwsuur met 607.000 kijkers (11 procent) op NPO 2.
NPO 3 slingerde op prime time rond de 6 procent marktaandeel. Proefkonijnen had 310.000 kijkers (5 procent), Ruben en de idioten 353.000 (6 procent) en Lauren! 319.000 (6 procent).
De meest bekeken primetimetitels op de kleinere zenders van RTL en SBS waren naast Voetbal Inside de film Safe met 387.000 kijkers (6 procent) op Veronica en de serie Person of Interest met 351.000 kijkers (6 procent) op Net5.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2,1 miljoen), Goede Tijden Slechte Tijden (1,4 miljoen), De Wereld Draait Door (1,3 miljoen), Half Acht Nieuws (1,2 miljoen), RTL Boulevard (981.000), EenVandaag (972.000), Zesuurjournaal (948.000) en Editie NL (758.000) waren de vooravondtoppers. Utopia trok 620.000 kijkers en Rad van Fortuin 508.000.
Op de late avond waren Het Familiediner (1,1 miljoen), Hart van Nederland (889.000), RTL Late Night (679.000), Shownieuws (665.000) en Pauw (651.000) het meest in trek.
NPO 1 marktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 24 procent marktaandeel. RTL 4 pakt zilver met 16 procent en SBS 6 pakt brons met 13 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: opgeteld zijn de marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: SBS