De Ruben Nicolai-quiz Ik Weet Er Alles Van was deze zomer een onverwacht groot succes op RTL 4: er keken meer mensen naar dan naar het kwakkelende Goede Tijden Slechte Tijden. Hoe wist de zender zo’n groot kijkerspubliek te bekoren? Door bewust te mikken op de iets oudere kijker, legt Hidde Pel van producent Fremantle Netherlands uit in het AD. “Het moest interessant zijn voor de iets oudere kijker. Jongeren zitten in de zomer iets eerder met een biertje op het terras.“
Dat het een quiz moest worden was al snel duidelijk. RTL liet zich inspireren door het zomerse succes van De Slimste Mens. “RTL had voorheen in de zomer meestal een spin-off van GTST of een programma als Ik kom bij je eten. Maar nu kijkt iedereen met enige jaloezie naar het succes van De Slimste Mens.”
Het werd uiteindelijk het iets hippere en vlottere Ik Weet Er Alles Van. “We dachten aan het datingprogramma Take me out. Wie daar een eerste blik op wierp, dacht vaak qua decor dat het een quiz was. Dus nu: wat als Take Me Out inderdaad een spel zou zijn?!”
De quiz was makkelijk mee te spelen en daarom een groot succes, denkt Pel. “Angela de Jong van jullie krant vond het een leuke, simpele quiz. Dat klinkt misschien denigrerend, maar het is het mooiste compliment dat je kunt krijgen.”
Het AD-artikel ‘Wat weet ú van…’ kunt u lezen via Blendle.
Klik hier om een reactie achter te laten.