De kijkcijfers van zaterdag 24 september 2016 (SKO)
RTL 4 beleeft een zeer moeizame seizoensstart. Het was dan ook een opsteker voor de zender dat het vorige week zaterdagavond voor het eerst sinds begin juli en voor het eerst dit tv-seizoen weer eens marktleider was. Na slechts één week verovert NPO 1 het goud echter weer terug. Hoewel RTL 4 met Dance Dance Dance en Jopie Parlevliet primetimewinnaar blijft, compenseert NPO 1 de mindere score op prime time met de succesvolle vooravond en de late avond.
Dance Dance Dance en De Jopie Parlevliet Show noteerden gisterenavond 1,6 miljoen (28 procent) en 1 miljoen (20 procent) kijkers, waar de NPO 1-shows De Super Freek Show, Vive La Frans en Koefnoen er 927.000 (17 procent), 930.000 (16 procent) en 811.000 (15 procent) hadden.
Direct voorafgaand aan het primetimeblok trok NPO 1 ruim 1,4 miljoen kijkers (27 procent) met het Achtuurjournaal, terwijl RTL 4’s Half Acht Nieuws er slechts 623.000 (16 procent) had.
Na het primetimeblok scoorde NPO 1 met Studio Sport Eredivisie bijna 1,4 miljoen kijkers (32 procent), terwijl RTL 4 terugzakte tot 468.000 kijkers (13 procent) met Gieren Met Goor.
Waar RTL 4 vorige week zaterdagavond uitkwam op 22 procent en NPO 1 op 20 procent marktaandeel, zijn de rollen nu weer omgedraaid: NPO 1 noteerde ruim 21 procent en RTL 4 bijna 21 procent marktaandeel.
SBS 6 volgt op afstand met bijna 10 procent marktaandeel. Zullen We Een Spelletje Doen trok op prime time, vanaf negen uur, 475.000 kijkers (9 procent). Daaraan voorafgaand werd twee uur lang Lachen Om Home Video’s uitgezonden, goed voor 454.000 kijkers (10 procent).
De andere meest bekeken titels op prime time waren Nieuwsuur met 551.000 kijkers (10 procent) op NPO 2, Andere Tijden met 426.000 kijkers (7 procent) op NPO 2, 65 Jaar TV: Tijd Voor Pensioen? met 339.000 kijkers (6 procent) op NPO 2 en Rizzoli and Isles met 320.000 kijkers (6 procent) op Net5.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,4 miljoen), Kassa (919.000), EenVandaag (630.000), Half Acht Nieuws (623.000), Zesuurjournaal (590.000), Eigen Huis en Tuin (561.000) en RTL Woonmagazine (546.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Studio Sport Eredivisie (1,4 miljoen), Hart van Nederland (765.000), Shownieuws (535.000), Studio Sport (508.000) en Gieren Met Goor (468.000) het meest in trek.
NPO 1 marktleider
NPO 1 was avondmarktleider met ruim 21 procent marktaandeel, RTL 4 pakt zilver met bijna 21 procent en SBS 6 brons met 10 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: opgeteld zijn de marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: RTL