De kijkcijfers van zondag 12 mei 2019 (SKO)
Niet Chantal Janzen (40) maar Caroline Tensen (55) bewijst zich na het vertrek van Linda de Mol (54) als de nieuwe kijkcijferkoningin van RTL 4. Haar spelshow Eén tegen 100 is op dit moment de succesvolste primetimetitel van de zender. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Eén tegen 100 was ook zondag veruit het best bekeken amusement op prime time. De van NPO 1 naar RTL 4 verhuisde quizshow kwam uit op een riante 1,6 miljoen kijkers (32 procent).
Voorafgaand aan Eén tegen 100 trok het programma van zenderbaas Peter van der Vorst een prima 1 miljoen kijkers (18 procent).
NPO 1 scoorde om half negen nog mooi met het vervolg op Studio Sport Eredivisie (1,6 miljoen en 30 procent), maar zakte daarna flink in met eerst Ellie op Patrouille (931.000 en 17 procent) en daarna De Klas (390.000 en 8 procent).
SBS 6 pakte brons op prime time dankzij Handhavers (510.000 kijkers en 9 procent) en Gestalkt (531.000 kijkers en 10 procent).
Verder keken de meeste mensen op prime time naar Net5’s Hawaii Five O, goed voor 458.000 kijkers (8 procent). NCIS trok aansluitend 454.000 kijkers (9 procent).
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- NPO 3 scoorde met Gevaarlijkste Wegen: 449.000 kijkers,
- NPO 2 scoorde met Cuba na Castro: 339.000 kijkers,
- Veronica scoorde met Batman V Superman: 304.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Blood Father: 239.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met Mothers Day: 148.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Voor de rechter: 135.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2,5 miljoen), Studio Sport Eredivisie (2,4 miljoen), Studio Sport (876.000), Half acht nieuws (695.000), vtwonen (439.000) en RTL Boulevard (427.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Studio voetbal (735.000), Hart van Nederland (704.000), Shownieuws (493.000) en Nieuwsuur (442.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 27 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 18 procent en SBS 6 brons met 10 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Klik hier om een reactie achter te laten.