De kijkcijfers van dinsdag 11 april 2017 (SKO)
De nieuwe tv-soap van de broertjes Roelvink trekt weinig kijkers naar RTL 5. Na de door 200.000 mensen (3,4 procent) bekeken première, trok de tweede aflevering dinsdagavond 186.000 kijkers (3,1 procent). Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. RTL 5 was tijdens de Roelvinkjes-soap de achtste zender van het land. Direct na De Roelvinkjes: Dave en Donny Doen Zaken trok Rappers achter de tralies nóg minder bekijks, namelijk 81.000 kijkers (1,4 procent).
Vorige week scoorde Rappers achter de tralies ook al onder de grens van 100.000 kijkers. De eerste aflevering kwam toen uit op 64.000 kijkers (1,1 procent).
Over de hele avond gezien was RTL 5 dinsdag de minst bekeken top-tienzender van Nederland met slechts 1,6 procent marktaandeel. Het verschil met de op een na minst bekeken zender is groot: RTL 8 scoorde 2,5 procent aandeel dankzij een filmherhaling.
De meeste mensen keken naar NPO 1: Opsporing Verzocht scoorde 1,2 miljoen kijkers (20 procent) en Opgelicht 1,3 miljoen (22 procent). RTL 4 bood het meest bekeken alternatief: Married At First Sight scoorde 1,1 miljoen kijkers (19 procent). Aansluitend trok Voor Ik Het Vergeet 1 miljoen kijkers (17 procent).
Veronica was dankzij voetbal de nummer drie op prime time: Juventus – Barcelona wist 1,1 miljoen kijkers (19 procent) te bekoren.
De nummer vier was SBS 6: NCIS scoorde 515.000 kijkers (8 procent) en Lethal Weapon 390.000 kijkers (7 procent).
NPO 2 scoorde vooral goed met Nieuwsuur (566.000 kijkers en 10 procent) en op NPO 3 trok Sophie in de mentale kreukels 321.000 kijkers (5 procent). De overige zenders trokken minder kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2,1 miljoen), DWDD (1,4 miljoen), GTST (1,2 miljoen), Zesuurjournaal (980.000), Half Acht Nieuws (934.000), EenVandaag (929.000), RTL Boulevard (785.000), Editie NL (717.000) en Utopia (592.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren De Rijdende Rechter (1,4 miljoen), Pauw (874.000), Shownieuws (750.000), RTL Late Night (640.000) en Hart van Nederland (634.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 26 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 17 procent en Veronica brons met 10 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: opgeteld zijn de marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: RTL