De kijkcijfers van zondag 26 februari 2017 (SKO)
Het RTL Rode Hoed Debat, de vervanger van het geannuleerde Premiersdebat, trok zondagavond bijna 1,2 miljoen kijkers (18 procent) naar RTL 4. Daarmee was het eerste grote lijsttrekkersdebat van deze verkiezingen veruit het meest bekeken alternatief voor het zondagse kijkcijfergeweld van NPO 1. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. NPO 1 had weer een nieuwe aflevering van Boer Zoekt Vrouw Internationaal op het menu staan. Dat trok 3,5 miljoen kijkers (44 procent).
Ook het aansluitend uitgezonden Floortje Naar Het Einde Van De Wereld was met bijna 2,4 miljoen kijkers (33 procent) weer erg in trek.
Het RTL Rode Hoed Debat werd voorafgegaan door Moordvrouw, dat bijna 1,1 miljoen kijkers (14 procent) noteerde. Het Premiersdebat dat eigenlijk had moeten worden uitgezonden, trok in 2012 een publiek van 1,7 miljoen kijkers.
Er was zondag nóg een debat te zien op televisie, namelijk het vrouwendebat in WNL Op Zondag. Daar keken ’s ochtends vroeg 434.000 kijkers (28 procent) naar.
Naast NPO 1 en RTL 4 was zondag vooral NPO 3 in trek op prime time: het WK Sprint trok op een gegeven moment 900.000 kijkers (15 procent).
SBS 6 was de nummer vier: Wegmisbruikers kwam uit op 583.000 kijkers (7 procent), waarna Undercover in Nederland 686.000 kijkers (10 procent) neerzette.
Veronica scoorde bijna 300.000 kijkers met series, RTL 7 ruim 200.000 kijkers met een film, RTL 8 zo’n 200.000 kijkers met CSI, Net5 dik 100.000 kijkers met een film en RTL 5 54.000 kijkers met Goedele On Top.
Vooravond en late avond
Studio Sport Eredivisie (3,1 miljoen), Achtuurjournaal (3,1 miljoen), Studio Sport (1 miljoen), Half Acht Nieuws (767.000), vtwonen (619.000), 3 op reis (536.000) en Carlo’s TV Café (511.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Hart van Nederland (913.000), Studio Voetbal (801.000), Schaatsen WK Sprint (779.000), Shownieuws (728.000) en het late RTL Nieuws (622.000) het meest in trek.
NPO 1 marktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 33 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 15 procent en NPO 3 brons met 10 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: opgeteld zijn de marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: RTL