Robert Jensen denkt dat de transfer van Eva Jinek van NPO 1 naar RTL 4 heel nadelig uitpakt voor haar carrière. Dat zegt hij in zijn online talkshow, die per aflevering zo’n 30 à 40 duizend views scoort op YouTube. Jensen denkt dat Jinek puur voor het geld gaat. “Ik denk dat ze een miljoen per jaar gaat krijgen en daar doet ze het ook voor. Zij weet ook: ik pak dat geld maar, want ik zit voor 160.000 euro op Nederland 1 elke dag en ik heb een kind, ik pak nu gewoon dat geld en ik ga ervoor.“
Een andere reden is niet te bedenken voor de transfer, aldus Jensen. “Carrièretechnisch is het een hele, hele slechte move voor haar. Zij denkt ook: dan word ik na twee jaar toch ontslagen en dan moeten ze me afbetalen. In het slechtste geval is dat het geval en dan nemen ze haar toch wel weer aan bij de publieke omroep.”
Jinek moet niet denken dat ze haar 900.000 kijkers per avond behoudt, aldus Jensen. “Ik vind het Eva Jinek-verhaal wel heel grappig, want zij gaat er nu achter komen hoe het is. Kijk, mij gooien ze altijd op die hele kleine zenders zoals RTL 5, waar niemand naar kijkt, en dan moet ik vanuit het niets proberen iets te creëren. Ik heb dat zeker gedaan, want anders zouden de mensen het er niet nog steeds over hebben wat ik daar neergezet heb. Maar goed, voor RTL was het niet wat ze wilden, klaar.”
RTL zet Jinek echter op vlaggenschip RTL 4. “RTL 4 is dan de grote zender. Alhoewel, dat wordt ook steeds kleiner en kleiner. Maar goed, daar gaat Eva Jinek er nu dus achter komen dat als je een talkshow gaat doen op een commerciële zender met twee reclameblokken van tien minuten en je niet die automatische kliek van de 60-plus-VARA-kijker hebt die gewoon op Nederland 1 zit, dat dat iets is wat ze onderschat. Dat zit niet bij RTL. We gaan er nu achterkomen wat voor show zij daadwerkelijk kan neerzetten.”
Die twee reclameblokken gaan het kijkersgemiddelde van Jinek enorm onderuit halen, weet Jensen. “Er schakelen altijd heel veel mensen weg, dus dan gaat je gemiddelde enorm naar beneden. Dat gaat zij nu ook ondervinden. Die acht minuten is killing. Het is zo fijn als je het commercial free kan doen, zoals op de publieke omroep. Dat scheelt je sowieso 30 procent in kijkers.”
“Als ik RTL 4 was geweest, had ik gestopt met die talkshow. Niemand zit er meer op te wachten. Doe iets anders. Maar ik wens ze veel succes. Ik heb geen rancune, maar dat heb je ook niet als je bezig bent met iets dat je leuk vindt.”
Klik hier om een reactie achter te laten.