De kijkcijfers van donderdag 1 maart 2018 (SKO)
De live talkshow De Raadkamer van Peter R. de Vries is donderdagavond om half tien redelijk van start gegaan. Er keken 548.000 mensen (9 procent) naar de uitzending op SBS 6. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Het is een voorzichtige score, maar ook een veelbelovende score. De Vries scoort iets boven het laatste weekgemiddelde van SBS 6, dat met 8,2 procent overigens wel erg laag ligt. Mocht hij volgende week kijkers winnen, dan is dat een hoopvol gegeven.
Het programma dat voorafgaand werd uitgezonden, Gestalkt, was met 585.000 kijkers (9 procent) net iets meer in trek. Al met al moest SBS 6 meerdere concurrenten voor laten gaan.
De grote winnaar om half negen was de première van het slotseizoen van Dokter Deen met een mooie 1,7 miljoen kijkers (26 procent) op NPO 1.
De meest bekeken alternatieven op dat tijdstip waren Keuringsdienst van Waarde met 711.000 kijkers (11 procent) op NPO 3, Temptation Island met 676.000 kijkers (11 procent) op RTL 5 en RTL Gezondheidstest met 600.000 kijkers (9 procent) op RTL 4.
De toppers om half tien waren Bed Breakfast met 1,5 miljoen kijkers (24 procent) op NPO 1, Beste Kijkers met 769.000 kijkers (13 procent) op RTL 4 en het programma van Peter R. de Vries op SBS 6.
De vijf minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- RTL 8 scoorde met Inspector Morse: 480.000 kijkers,
- Veronica scoorde met Criminal Minds: 332.000 kijkers,
- Net5 scoorde met The Devil Wears Prada: 292.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Spider Man 3: 172.000 kijkers,
- NPO 2 scoorde met Focus: 154.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2,4 miljoen), DWDD (1,6 miljoen), Zesuurjournaal (1,1 miljoen), EenVandaag (1 miljoen), GTST (1 miljoen), Half Acht Nieuws (948.000), RTL Boulevard (840.000), Editie NL (686.000) en Utopia (562.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren De Noodcentrale (974.000), Jinek (970.000), Hart van Nederland (731.000), Shownieuws (573.000) en RTL Late Night (572.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 26 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 14 procent en SBS 6 brons met 9 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: SBS