De kijkcijfers van donderdag 11 juli 2019 (SKO)
De dagelijkse realityshow Het Spaanse Dorp: Polopos trok donderdagavond een recordaantal kijkers. Er keken om half tien 768.000 kijkers (18 procent) naar de uitzending op RTL 4. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Na Het Italiaanse Dorp: Ollolai kiest RTL 4 ook deze zomer voor een dagelijkse realityserie op prime time. Het is een voordelige manier om in één klap de helft van de prime-time-programmering te vullen met nieuw product en de kijker waardeert dat.
Het halfnegenslot van RTL 4 zit deze zomer wél zo goed als op slot. Op die manier weet de zender toch wat kosten te besparen. Een herhaling van Help Mijn Man Is Klusser trok donderdag op dat tijdstip 711.000 kijkers (17 procent), een prima score.
Alleen NPO 1 wist meer kijkers te boeien op prime time. The Great British Bake Off scoorde 853.000 kijkers (20 procent). De Helden van het Maxima trok aansluitend 696.000 kijkers (17 procent).
Het brons is voor NPO 3. Keuringsdienst van Waarde scoorde 535.000 kijkers (12 procent).
Verder keken de meeste mensen naar Hollandse Zaken op NPO 2, goed voor 379.000 kijkers (9 procent).
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- SBS 6 scoorde met De 25: 329.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met Silent Witness: 302.000 kijkers,
- Net5 scoorde met Overboard: 240.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Tour du Jour: 169.000 kijkers,
- Veronica scoorde met SWAT: 158.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Temptation Island: 136.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,6 miljoen), Zesuurjournaal (1,3 miljoen), EenVandaag (988.000), Half acht nieuws (949.000), Ik weet er alles van (833.000), Erica op reis (650.000), RTL Boulevard (616.000) en Editie NL (497.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren De Avondetappe (904.000), Jinek (831.000), Hart van Nederland (703.000), Shownieuws (499.000), Nieuwsuur (463.000), Journaal laat (445.000) en Zomer met Art (322.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 26 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 17 procent en SBS 6 brons met 9 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Klik hier om een reactie achter te laten.