De kijkcijfers van vrijdag 10 maart 2017 (SKO)
Roy Donders en Andy en Melisa van der Meijde slaan met z’n drieën nog geen deuk in een pakje boter. De realityvrijdag van SBS 6 bestaande uit hun programma’s blijft magertjes bekeken. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Roy Donders: Stylist van het Zuiden moest genoegen nemen met 428.000 kijkers (6 procent), waarna Andy en Melisa niet meer dan 336.000 kijkers (5 procent) wist te amuseren. Beide titels scoren ver beneden SBS 6′ zendergemiddelde.
Het is SBS 6 nog altijd niet gelukt om een goed bekeken alternatief voor RTL 4’s vrijdaghit The Voice te vinden. Ditmaal wist The Voice Kids ruim 1,7 miljoen kijkers (26 procent) te amuseren.
NPO 1 scoorde wél met zijn alternatief: The Night Manager kwam uit op bijna 1,1 miljoen kijkers (16 procent). Aansluitend noteerde Eén tegen 100 bijna 1,4 miljoen kijkers (21 procent).
De nummer drie op prime time was NPO 2. Twee voor Twaalf scoorde 932.000 kijkers (14 procent) en Nieuwsuur met Mark Rutte 727.000 kijkers (12 procent). Daar tussenin kwam Ten Strijde uit op 410.000 kijkers (6 procent).
De andere meest bekeken titels op prime time waren Voetbal Inside met 501.000 kijkers (8 procent) op RTL 7 en The Big Bang Theory met 455.000 kijkers (7 procent) op Veronica.
De andere top-tienzenders (van groot naar klein op prime time) scoorden als volgt: NPO 3 scoorde ruim 400.000 kijkers met Reizen Waes, Net5 zo’n 250.000 kijkers met een NCIS-avond, RTL 8 rond de 200.000 kijkers met natuur-tv en RTL 5 zo’n 150.000 kijkers met reality op herhaling.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2,3 miljoen), DWDD (1,5 miljoen), GTST (1,4 miljoen), Half Acht Nieuws (1,2 miljoen), Zesuurjournaal (1,1 miljoen), EenVandaag (981.000), RTL Boulevard (918.000), Editie NL (708.000) en Utopia (500.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Pauw en Jinek (1,3 miljoen), RTL Late Night (963.000), Eredivisie op vrijdag (941.000), Hart van Nederland (847.000) en Shownieuws (668.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 24 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 22 procent en NPO 2 brons met 8 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: opgeteld zijn de marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: SBS