NPO Radio 2 verstevigt zijn positie als de grootste radiozender van ons land. De nummer twee, Radio 538, kwam vorige periode dichterbij, maar door een daling van het marktaandeel neemt het verschil nu weer toe. Dat blijkt uit cijfers van het Nationaal LuisterOnderzoek. Het publieke Radio 2 groeit van 11,8 naar 11,9 procent, terwijl Radio 538 flink terugzakt van 11,5 naar 11,0 procent. Toch is er ook positief nieuws voor Talpa Radio: Radio 10 herovert een plek in de top drie ten koste van Qmusic.
Radio 10 komt nu uit op 9,8 procent (+0,4) en Qmusic op 9,7 procent (-0,1). NPO Radio 1 maakt de top vijf nu af; die zender haalt Talpa’s Sky Radio in.
De strijd in de commerciële doelgroep 20 tot 49 gaat tussen Radio 538 (ditmaal 16,4 procent aandeel, fors lager dan vorig jaar) en Qmusic (15,8 procent, hoger dan vorig jaar).
Strijd in doelgroep gaat tussen 538 en Q
Qmusic wijst erop voor het eerst in zijn bestaan de populairste radiozender onder mannen te zijn. “Het is nog niet eerder voorgekomen dat de zender in de doelgroep mannen 20-49 jaar de grootste was. In de jongere doelgroep 20-34 jaar is Qmusic ook marktleider.”
Ook deelt Q een vrolijke sneer uit aan 538. De van 538 naar Q verhuisde hitlijst Top 40 maakt Q nu marktleider in het tijdslot op vrijdag. “Het is mooi om te zien dat de mannelijke luisteraar onze programmering meer waardeert dan ooit. Bovendien toont de Top 40 wederom de meest relevante hitlijst te zijn“, zegt programmabaas Dave Minneboo.
Geen goednieuwsshow Talpa
Stil is het bij de PR van Talpa Radio. Alleen voor Radio 10 wordt de trompet van stal gehaald. “Radio 10 heeft de beste zomer ooit achter de rug. De zender heeft in de meetperiode juli – augustus 2019 een marktaandeel van 9,8 procent behaald in doelgroep 10+ en dat is het allerhoogste aandeel in deze meetperiode.”
Zenderbaas Roland Snoeijer: “We zijn ongelooflijk blij en trots dat we onze luisteraars ook in de zomer een goede dag hebben bezorgd met de grootste hits aller tijden. En ook al stonden er niet veel files, er is ook weer behoorlijk gelachen in avondspits. Rob van Someren heeft met Somertijd de beste zomer ooit gehad op Radio 10.”
Kelder
Vanuit de kelder komt Sublime FM met een goednieuwsbericht. “Sinds het starten van de ochtendshow is het marktaandeel gegroeid met 139 procent. Ook onze nieuwe vrijdagmiddagshow Funky Friday slaat goed aan. Deze nieuwe luistercijfers beschouwen we dan ook als de bevestiging van onze luisteraars dat wij op de goede weg zitten.”
Luistercijfers in de algemene doelgroep in juni-juli:
Klik hier om een reactie achter te laten.