De kijkcijfers van vrijdag 19 januari 2018 (SKO)
Het ging de afgelopen maanden niet best met Ivo Niehe‘s TV Show. Het programma verhuisde in november van zondag- naar vrijdagavond, maar recht tegenover The Voice stelden de kijkcijfers ernstig teleur. De seizoenspremière op 3 november deed het nog prima met 1,1 miljoen kijkers, maar daarna stortten de kijkcijfers in, tot scores onder de 700.000 kijkers die niet hoog genoeg waren voor een plek in de kijkcijfer top 15. Gisteren doorboorde Niehe voor het eerst weer de miljoengrens.
Voor het eerst sinds die derde november kwam Niehe gisteren boven de 1 miljoen kijkers uit en dat heeft hij te danken aan prinses Margriet. Ter gelegenheid van haar 75e verjaardag ontving prinses Margriet de presentator thuis in Apeldoorn voor een uitgebreid interview en dat leverde bijna 1,1 miljoen kijkers (17 procent) op.
De TV Show heeft het niet makkelijk op de vrijdag. De lead-in van het programma is geen zondags kijkcijferkanon, maar een serie herhalingen van Flikken Maastricht. Gisteren keken daar net iets meer dan 1 miljoen mensen (15 procent) naar.
Al met al pakte NPO 1 brons op prime time. Het goud was voor The Voice of Holland op RTL 4 (ruim 2,1 miljoen kijkers en 33 procent) en het zilver voor De Slimste Mens op NPO 2 (ruim 1,1 miljoen kijkers en 18 procent). Aansluitend aan De Slimste Mens trok Verborgen Verleden 543.000 kijkers (8 procent).
De nummer vier op prime time was RTL 7’s Voetbal Inside met 530.000 kijkers (8 procent).
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- Veronica scoorde met The Big Bang Theory: 261.000 kijkers,
- SBS 6 scoorde met Pirates of the Caribbean 1: 249.000 kijkers,
- Net5 scoorde met NCIS Los Angeles: 247.000 kijkers,
- NPO 3 scoorde met Louis Theroux: 143.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Rich Kids of Social Media: 84.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met For Colored Girls: 76.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2 miljoen), Half Acht Nieuws (1,3 miljoen), GTST (1,3 miljoen), DWDD (1,3 miljoen), Zesuurjournaal (1,1 miljoen), RTL Boulevard (999.000), EenVandaag (991.000), Gesprek met premier (981.000), Editie NL (720.000) en Utopia (499.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren RTL Late Night Bij De Vrienden Van Amstel Live (1 miljoen), Jinek (879.000), Eredivisie op vrijdag (822.000), Hart van Nederland (760.000), Shownieuws (746.000) en Late RTL Nieuws (601.000) het meest in trek.
RTL 4 avondmarktleider
RTL 4 was avondmarktleider met 26 procent marktaandeel, NPO 1 pakte zilver met 21 procent en NPO 2 brons met 8 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: Avrotros