De kijkcijfers van dinsdag 7 februari 2017 (SKO)
De zesdelige RTL 5-soap over het leven van Peter Jan Rens was geen tv-hit. De zesde en laatste aflevering was dinsdagavond goed voor 286.000 kijkers en 4,5 procent marktaandeel. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De verwachtingen rondom de Rens-soap waren hooggespannen, omdat het programma veelbesproken was in de media. Cabaretier Youp van ‘t Hek beschuldigde RTL-baas Erland Galjaard ervan de gevallen tv-ster volledig uit te buiten.
Ondanks alle aandacht, bleef Rens ver onder de grens van een half miljoen kijkers steken. Gemiddeld trokken de zes afleveringen een publiek van 335.000 kijkers naar de tv-zender.
Na de Rens-soap was het Jamai Loman-programma My First Holiday goed voor een score van 226.000 kijkers en 4 procent marktaandeel.
De kijker koos wederom vooral voor NPO 1. Opsporing Verzocht was goed voor 1,4 miljoen kijkers (22 procent), waarna Opgelicht er ruim 1,6 miljoen (26 procent) noteerde.
RTL 4 bood het meest bekeken alternatief om half negen (TV Makelaar scoorde 879.000 kijkers en 14 procent), terwijl SBS 6 het meest bekeken alternatief bood om half tien (NCIS scoorde 680.000 kijkers en 11 procent).
RTL 4 was de nummer drie om half tien met Diagnose Gezocht (586.000 kijkers en 10 procent) en SBS 6 de nummer drie om half negen met eveneens NCIS (557.000 kijkers en 9 procent).
De andere meest bekeken titels op prime time waren Vier Handen Op Een Buik met 530.000 kijkers (9 procent) op NPO 3, Hij Is Een Zij met 524.000 kijkers (8 procent) op NPO 3 en Nieuwsuur met 513.000 kijkers (9 procent) op NPO 2.
RTL 7, RTL 8, Net5 en Veronica scoorden allemaal bijna 300.000 kijkers met import.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2,3 miljoen), DWDD (1,5 miljoen), Half Acht Nieuws (1,3 miljoen), Zesuurjournaal (1,2 miljoen), EenVandaag (1,2 miljoen), RTL Boulevard (1 miljoen), Editie NL (774.000), Zes Uur Nieuws (510.000) en Utopia (510.000) waren de vooravondtoppers.
Om vijf uur won Tijd voor MAX (543.000 en 21 procent) met gemak van RTL Live (235.000 en 9 procent) en Huizenjacht (299.000 en 11 procent).
Op de late avond waren De Rijdende Rechter (1,6 miljoen), Jinek (978.000), Hart van Nederland (835.000), Shownieuws (815.000) en RTL Late Night (599.000) het meest in trek.
NPO 1 marktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 27 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 16 procent en SBS 6 brons met 10 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: opgeteld zijn de marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: VARA