De kijkcijfers van zaterdag 14 januari 2017 (SKO)
Een bittere pil voor Paul de Leeuw: zijn terugkeer op de zaterdagavond is niet het succes waar op gehoopt werd. Ondanks dat Wie Steelt Mijn Show na NPO 1′s megahit Wie is de Mol geprogrammeerd staat, kijken er niet meer dan een miljoen mensen. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Wie Steelt Mijn Show begon vorige week met 1,3 miljoen kijkers (19 procent), maar veel mensen haken af. De tweede aflevering trok gisteren ‘slechts’ 887.000 kijkers (14 procent).
De Leeuw zal niet vrolijk wakker worden: de daling is erg fors. Bijna eenderde van de kijkers vond de eerste aflevering niet boeiend genoeg om nogmaals in te schakelen.
De VARA-ster stopte jaren geleden met zijn personalityshow op de zaterdagavond, omdat er sprake was van een De Leeuw-moeheid. Zijn kijkers lijken echter chronisch voor pampus te liggen.
Aan de lead-in ligt het niet. De tweede aflevering van Wie is de Mol 17 was met 2,5 miljoen kijkers (34 procent) de grote winnaar op prime time én van de hele avond.
Het meest bekeken alternatief werd geboden door RTL 4: Weet Ik Veel kwam uit op 1,5 miljoen kijkers (21 procent), waarna All You Need Is Love ruim 1,6 miljoen kijkers (28 procent) amuseerde.
De concurrentie blijft behoorlijk achter. De andere meest bekeken titels op prime time waren MolTalk met 774.000 kijkers (12 procent) op NPO 3, Nieuwsuur met 565.000 kijkers (9 procent) op NPO 2, Victoria met 484.000 kijkers (7 procent) op NPO 2 en Andere Tijden met 461.000 kijkers (7 procent) op NPO 2.
RTL 7 scoorde bijna 400.000 kijkers met een oude Bondfilm, SBS 6 wist nog geen 300.000 kijkers te amuseren met een animatiefilm, RTL 5 trok bijna 300.000 kijkers met een comedy, Net5 en Veronica trokken zo’n 200.000 kijkers met buitenlands product en RTL 8 noteerde ruim 100.000 kijkers met een CSI-avond.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2,1 miljoen), Kassa (1,4 miljoen), Zesuurjournaal (1,1 miljoen), EenVandaag (956.000), Half Acht Nieuws (926.000), Eigen huis en tuin (801.000), Push the red button (683.000), Blauw bloed (583.000) en Lachen Om Home Video’s (501.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Studio Sport Eredivisie (1,4 miljoen), Studio Sport (540.000), Staatsloterij Puur Geluk (538.000), Shownieuws (496.000) en Hart van Nederland (449.000) het meest in trek.
NPO 1 marktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 25 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 20 procent en NPO 2 brons met 7 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: opgeteld zijn de marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: RTL