Patty Brard vindt het merkwaardig dat vooral RTL klappen moet opvangen in de rel rondom de psychologische instorting van Samantha de Jong. Zij wijst vooral op de rol van tv-producent Warner Bros. Natuurlijk heeft RTL als uitzendende partij een verantwoordelijkheid, maar het is uiteindelijk Warner Bros die met Barbie speelde als een marionet, vindt de diva. “De zender pakt een tape aan, gooit die erin en zendt hem uit. Al moeten ze natuurlijk wel weten wat ze uitzenden“, zegt ze op NPO Radio 2.
Voor een realityster is het vooral belangrijk om te kijken met welke makers je in zee gaat, aldus Brard. “Wat ik eigenlijk vind is dat het heel belangrijk is welke productiemaatschappij het maakt en dat er een grote verantwoordelijkheid bij de productiemaatschappij ligt dan bij de zender.”
Barbie zei in haar laatste grote interview voor haar drugs-overdosis dat ze zich misbruikt voelde door Warner Bros (het vroegere Eyeworks van Reinout Oerlemans) en RTL.
Brard: “Eigenlijk had Barbie een fictief leven. Als je geen verhaal voor haar verzint, dan volg je niks. Als je een verhaal voor haar verzint en ze gaat er zelf in geloven, dan vind ik dat je als productiemaatschappij ook wel even klaar mag staan voor haar.”
Warner Bros had Barbie véél beter moeten begeleiden, vindt Brard. “Als je echt iets verzint voor iemand, van: je gaat nu trouwen, je gaat nu verhuizen, je gaat nu scheiden, je hebt nu een baby, dan vind ik dat iemand moet zeggen: ‘Jongens, het was leuk voor tv, maar zullen we haar in het werkelijke leven ook nog even helpen?’”
Foto: SBS, Elvin