De kijkcijfers van donderdag 6 juni 2019 (SKO)
Het Nederlands elftal heeft Engeland, na verlenging, met 3-1 verslagen in de halve finale van de Nations League. Het verslag ervan wist bijna 3 miljoen kijkers (58 procent) te bekoren op NPO 1. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Het voetbal begon na het Achtuurjournaal en duurde door de verlenging tot half twaalf. Door bijna drie uur lang bijna drie miljoen kijkers te scoren, zette NPO 1 een magistraal avondmarktaandeel neer van maar liefst 47 procent, een absolute topscore.
De voetbalnabeschouwing begon om half twaalf en scoorde ook nog 1,8 miljoen kijkers (61 procent). Pauw, dat om middernacht begon, kwam uit op 768.000 kijkers (54 procent).
Het meest bekeken alternatief voor het voetbal werd geboden door RTL 4, dat de combinatie Van der Vorst ziet sterren (565.000 kijkers en 11 procent) en Beste Kijkers (450.l000 kijkers en 9 procent) op het menu had staan.
Daarna volgt NPO 3, met 388.000 kijkers (8 procent) voor Broodje Gezond, en NPO 2, met 282.000 kijkers (6 procent) voor Hunters.
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- RTL 8 scoorde met Prime Suspect: 209.000 kijkers,
- SBS 6 scoorde met De 25: 198.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Naked Attraction: 179.000 kijkers,
- Veronica scoorde met Lethal Weapon: 167.000 kijkers,
- Net5 scoorde met Harry and Meghan A Royal Romance: 130.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Darts World Cup of Darts: 128.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,6 miljoen), Zesuurjournaal (1,1 miljoen), EenVandaag (982.000), M (772.000), Half acht nieuws (714.000), GTST (667.000), RTL Boulevard (435.000), Editie NL (399.000) en Utopia (359.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren de voetbalnabeschouwing (1,8 miljoen), Pauw (768.000), Hart van Nederland (440.000), Journaal laat (384.000), De Zwakste Schakel (315.000) en Shownieuws (307.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 47 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 11 procent en SBS 6 brons met 5 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Klik hier om een reactie achter te laten.