De kijkcijfers van vrijdag 7 oktober 2016 (SKO)
De WK-kwalificatiewedstrijd Nederland – Wit-Rusland trok vrijdagavond ruim 2 miljoen kijkers naar NPO 3, goed voor een marktaandeel van 31 procent. Daarmee was het voetbal de winnaar op prime time. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Oranje snoept behoorlijk veel kijkers weg bij het vrijdagamusement: zowel de vrijdagtitels van NPO 1, RTL 4 als SBS 6 moesten zich met aanzienlijk minder kijkers tevreden stellen. NPO 1 was van deze zenders het meest in trek.
De dramaserie Witse was de enige andere uitzending op prime time met meer dan een miljoen kijkers: er keken 1 miljoen mensen (16 procent) naar. Eén tegen 100 trok aansluitend 990.000 kijkers (15 procent). Vorige week trokken beide titels 1,4 miljoen kijkers.
RTL 4 dook met Superkids ook onder de miljoengrens: de een na laatste aflevering noteerde 919.000 kijkers (14 procent). De nummer vier op prime time was NPO 2 met 702.000 kijkers (11 procent) voor Twee voor twaalf. Vorige week trokken deze programma’s 1,3 miljoen en 769.000 kijkers.
SBS 6 noteerde met de een na laatste aflevering van The Next Boy/Girl Band slechts 361.000 kijkers (6 procent). Vorige week waren dat er nog 546.000 (9 procent).
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,8 miljoen), DWDD (1,2 miljoen), Half Acht Nieuws (1,2 miljoen), GTST (1,1 miljoen), Zesuurjournaal (1 miljoen), EenVandaag (961.000), gesprek met premier (923.000), RTL Boulevard (903.000), Editie NL (749.000) en Utopia (499.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren de voetbalnabeschouwing (1,1 miljoen), RTL Late Night (1 miljoen), Hart van Nederland (1 miljoen), Shownieuws (702.000), WK Journaal (612.000) en Pauw (584.000) het meest in trek.
NPO 1 marktleider
NPO 1 was avondmarktleider met ruim 18 procent marktaandeel, NPO 3 pakt zilver met bijna 18 procent en RTL 4 brons met bijna 18 procent.
Het marktaandeel van NPO 3 ligt 14,6 procentpunt boven dat van vorige week vrijdagavond. NPO 1 levert 4,5 procentpunt in, RTL 4 levert 3,3 procentpunt in en SBS 6 levert 1,3 procentpunt in.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: opgeteld zijn de marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: RTL