De kijkcijfers van dinsdag 25 juni 2019 (SKO)
De achtste finale tussen Nederland en Japan op het WK Vrouwenvoetbal trok dinsdagavond op prime time ruim 3,5 miljoen kijkers (63 procent) naar NPO 3. Daarmee is het de op een na meest bekeken vrouwenvoetbalwedstrijd ooit. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Alleen de door Nederland gewonnen finale van het EK Vrouwenvoetbal in 2017 trok met 4,1 miljoen kijkers (83 procent) meer bekijks. De halve finale trok destijds 3,3 miljoen kijkers (55 procent).
Vier jaar geleden debuteerde Nederland op het WK en toen werd Oranje in de achtste finales uitgeschakeld door Japan. Nu wonnen de Leeuwinnen dankzij een strafschop met 2-1 van de Aziaten. Voor het eerst hebben ze de kwartfinales gehaald van het WK Voetbal.
Zaterdag treffen de Nederlandse vrouwen Italië. Bondscoach Sarina Wiegeman: “We zijn in staat om te winnen van Italië. Er staat echt een team dat wil strijden en het samen wil doen. Alles is mogelijk.”
Het meest bekeken alternatief voor het voetbal was Opsporing Verzocht met 731.000 kijkers (14 procent) op NPO 1. Aansluitend trokken MAX Masterclass en Kanniewaarzijn allebei slechts 270.000 kijkers (5 procent).
Het brons is voor SBS 6, dat met Hoeveel Ben Je Waard 317.000 kijkers (6 procent) scoorde. Daaraan voorafgaand trok De Roelvinkjes passen op de winkel 256.000 kijkers (5 procent).
Verder keken de meeste mensen naar Inspector Banks op NPO 2, goed voor 290.000 kijkers (5 procent).
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- RTL 4 scoorde met Hermans Pop-Up Restaurant: 255.000 kijkers,
- Net5 scoorde met Station 19: 254.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Love Island: 157.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Red Heat: 127.000 kijkers,
- Veronica scoorde met Prince of Persia The Sands of Time: 125.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met Stepmom: 95.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,7 miljoen), M (871.000), Zesuurjournaal (837.000), Italië – China (746.000), EenVandaag (718.000), GTST (655.000), Half acht nieuws (636.000), Editie NL (495.000) en RTL Boulevard (490.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Studio France (1,6 miljoen), Pauw (744.000), Journaal laat (591.000), Shownieuws (402.000) en Hart van Nederland (381.000) het meest in trek.
NPO 3 avondmarktleider
NPO 3 was avondmarktleider met 37 procent marktaandeel, NPO 1 pakte zilver met 16 procent en NPO 2 brons met 9 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Klik hier om een reactie achter te laten.