De kijkcijfers van vrijdag 31 maart 2017 (SKO)
Het RTL 4-programma The Voice Kids blijft de winnaar op prime time, maar is niet meer de hit die het ooit was. De show, die in het eerste seizoen met een auditie-aflevering zelfs een keer boven de 3-miljoengrens uitkwam, scoorde gisterenavond bijna 1,6 miljoen kijkers (26 procent). Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Vier keer trok The Voice Kids nóg minder kijkers naar RTL 4: drie keer in het vierde seizoen en één keer in het vorige, vijfde seizoen van de talentenjacht.
The Voice Kids staat nog een aantal weken in het uitzendschema. Op vrijdag 28 april keert Holland’s Got Talent terug op de vrijdagavond van RTL 4.
NPO 1 bood het meest bekeken alternatief: The Night Manager trok 1 miljoen kijkers (16 procent), waarna Eén tegen 100 uitkwam op 1,5 miljoen kijkers (24 procent).
De nummer drie op prime time was NPO 2. Twee Voor Twaalf scoorde 933.000 kijkers (15 procent) en later op de avond deed Nieuwsuur 573.000 kijkers (10 procent). Daar tussenin trok Ten Strijde 386.000 kijkers (6 procent).
RTL 7 was de vierde zender op prime time dankzij het door 512.000 kijkers (8 procent) bekeken Voetbal Inside.
SBS 6 stond op prime time dus bij lang en na niet op het erepodium. Het station was tussen half negen en half elf de nummer vier. De soap van De Toppers scoorde 455.000 kijkers (7 procent), waarna Andy en Melisa uitkwam op 431.000 kijkers (7 procent).
Buiten NPO 3’s Reizen Waes (382.000 kijkers) om, scoorden alle andere prime-timeprogramma’s onder de grens van 250.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2 miljoen), GTST (1,4 miljoen), DWDD (1,2 miljoen), Zesuurjournaal (1,1 miljoen), EenVandaag (982.000), Half Acht Nieuws (981.000), RTL Boulevard (766.000), Editie NL (624.000) en Utopia (468.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren RTL Late Night (1,1 miljoen), Hart van Nederland (1 miljoen), Pauw (784.000), Shownieuws (783.000) en 3Man Sterk (418.000) het meest in trek.
RTL 4 avondmarktleider
RTL 4 was avondmarktleider met 23 procent marktaandeel, NPO 1 pakte zilver met 22 procent en SBS 6 brons met 9 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: opgeteld zijn de marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: RTL