De kijkcijfers van woensdag 14 augustus 2019 (SKO)
De Ruben Nicolai-quiz blijft mooie cijfers neerzetten als de zomerse vervanger van Goede Tijden Slechte Tijden. Sterker nog: zijn quiz Ik Weet Er Alles Van scoort deze zomer vaak betere cijfers dan de soapserie in het hoogseizoen doet. Gisteren zette de spelshow zijn op een na meest bekeken aflevering tot nu toe neer: er keken 842.000 mensen (18 procent) naar, iets minder dan het kijkcijferrecord een maand geleden (946.000 kijkers). Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek.
Dat Ik Weet Er Alles Van beter scoort dan Goede Tijden Slechte Tijden bewijst dat de RTL 4-kijker toe is aan iets anders dan een dagelijkse portie teenage drama na het Half Acht Nieuws. Er zingen al langer geruchten rond over een verhuizing van GTST van RTL 4 naar RTL 5.
De andere meest bekeken programma’s om acht uur waren het Achtuurjournaal met 1,8 miljoen kijkers (40 procent) op NPO 1 en Utopia met 345.000 kijkers (8 procent) op SBS 6.
Over naar prime time. Daar was De Slimste Mens de enige kijkcijferhit met 1,5 miljoen kijkers (31 procent) op NPO 2. Aansluitend trok In De Beste Families 413.000 kijkers (9 procent).
NPO 1 pakte zilver met Van Onschatbare Waarde (825.000 kijkers en 17 procent) en De S.P.E.Lshow (912.000 kijkers en 20 procent).
Het brons is voor Veronica, dat met Liverpool – Chelsea 655.000 kijkers (16 procent) scoorde.
Daarna volgt RTL 4 met de combinatie Topdokters (505.000 kijkers en 11 procent) en Het Spaanse Dorp: Polopos (565.000 kijkers en 12 procent).
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- Net5 scoorde met Ocean’s Eleven: 482.000 kijkers,
- SBS 6 scoorde met Mr. Bean’s Holiday: 229.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met Inspector Morse: 193.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Ghost Rider: 165.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Hotter than my daughter: 152.000 kijkers,
- NPO 3 scoorde met Hufterproef: 85.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,8 miljoen), Half acht nieuws (1 miljoen), Zesuurjournaal (939.000), Ik weet er alles van (842.000), Bed en Breakfast 9801.000), EenVandaag (779.000), RTL Boulevard (755.000), Editie NL (562.000) en Zes Uur Nieuws (481.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Jinek (784.000), Moment Woodstock (553.000), Journaal laat (501.000), Nieuwsuur (462.000), Hart van Nederland (458.000) en Shownieuws (455.000) het meest in trek. Zomer met Art trok 253.000 kijkers.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 22 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 14 procent en NPO 2 brons met 10 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Klik hier om een reactie achter te laten.