De kijkcijfers van donderdag 8 augustus 2019 (SKO)
SBS 9 heeft zijn op een na beste avond ooit achter de rug. De Europa League-kwalificatiewedstrijd Haugesund – PSV kwam uit op 285.000 kijkers (7,4 procent) en dat leverde een avondmarktaandeel op van 3,4 procent. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Slechts één keer eerder noteerde SBS 9, dat door het presentatieduo van dienst Wilfred Genee en Johan Derksen continu SBS 6-9 genoemd werd, een hoger marktaandeel, namelijk 5,5 procent op dinsdag 10 april 2018.
Op die avond zond SBS 9 een wedstrijd van de Oranje Leeuwinnen uit, omdat Veronica Champions League op het menu had staan. Ierland – Nederland trok toen 684.000 kijkers (11 procent).
Ditmaal had Veronica de Europa League-kwalificatiewedstrijd Feyenoord – Dinamo Tbilisi op het programma staan. Daarmee trok de zender 761.000 kijkers (18 procent).
Slechts twee zenders deden het beter op prime time. NPO 2 scoorde met De Slimste Mens 1,3 miljoen kijkers (27 procent). Aansluitend had Hollandse Zaken er 313.000 (7 procent).
NPO 1 scoorde met Droomhuis Gezocht 774.000 kijkers (18 procent) en The Great British Bake Off trok daarvoor 661.000 kijkers (14 procent).
Na NPO 2, NPO 1 en Veronica was RTL 4 het meest in trek op prime time. Het Spaanse Dorp: Polopos trok om half tien 575.000 kijkers (14 procent) en daarvoor wist Help Mijn Man Is Klusser 407.000 kijkers (9 procent) te bekoren.
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- SBS 6 scoorde met Mr. Frank Visser Hoe Is Het Nu Met: 411.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met Silent Witness: 322.000 kijkers,
- NPO 3 scoorde met KVW: 242.000 kijkers,
- Net5 scoorde met Legally Blonde: 200.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Papillon: 177.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Adam Zkt Eva VIPS: 98.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,3 miljoen), Zesuurjournaal (871.000), EenVandaag (758.000), Half acht nieuws (675.000), Ik weet er alles van (660.000) en Bed en Breakfast (515.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Jinek (931.000), Hart van Nederland (701.000), Kanniewaarzijn (681.000), Journaal laat (561.000), Nieuwsuur (547.000) en Shownieuws (496.000) het meest in trek. Zomer met Art trok 279.000 kijkers.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 22 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 12 procent en Veronica brons met 11 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Klik hier om een reactie achter te laten.