Media-ondernemer Ruud Hendriks, een van de grondleggers van RTL in ons land,rekent in 2018 op massa-ontslagen bij de traditionele omroepbedrijven NPO, RTL en SBS. Volgens mediakenner Marianne Zwagerman moeten mediamensen elkaar echter niet zo in de put praten. Er blijven volgens haar gewoon banen bestaan voor mediamakers. “Radio en tv worden gemarginaliseerd, video en audio worden dat niet. Integendeel, de spelers zullen alleen veranderen“, zegt ze in haar column bij BNR.
Zwagerman wijst op de 51 vacatures die er momenteel openstaan bij Netflix in Amsterdam. “Waaronder een directeur die in Noord-Europa tv-producties moet laten maken en programmeren. Zeg maar wat de man van Wendy van Dijk bij RTL doet.”
Banen blijven er dus wel, alleen de platforms veranderen, aldus Zwagerman. Voor de consument is het belangrijk dat er ‘voldoende hoogwaardige lokale content’ blijft bestaan en die maken RTL en SBS zelf nu toch al weinig, geeft ze aan. In die zin zullen we volgens haar geen last hebben van een verschuiving van RTL/SBS naar nieuwe spelers.
Zwagerman vindt de nieuwe strategie van de VPRO sterk. De omroep wil voortaan zélf op zoek naar publiek, onder meer via internet. Op die manier wil het zijn afhankelijkheidsrelatie met de NPO breken. De omroep gelooft er sterk in dat zijn content – ook buiten de NPO – gretig aftrek vindt. “Prima stap, je zou alleen willen dat andere partijen dat ook met belastinggeld mogen doen.”
De BNR-column van Marianne Zwagermankunt u hier lezen.
Foto: Netflix