Lammert de Bruin, de rising star van EenVandaag, denkt dat de NPO het niet makkelijk heeft in zijn onderhandelingen met Amerikaanse megaplatformen als Facebook en YouTube. Dat vertelt hij in gesprek met Spreekbuis.nl. De NPO is al tijden aan het dubben over het plaatsen van content op die platformen: de jonge doelgroep zit er, maar je laat de Amerikanen verdienen aan met Nederlands belastinggeld gefinancierde content én zij krijgen de regie over de content van omroepen.
Het liefst heeft de NPO dat iedereen naar NPO.nl surft, maar ook de NPO kan niet om de populariteit van platformen als Facebook en YouTube onder de jongere doelgroep heen. “Er is een platform opgericht om te zorgen dat die mensen terugkijken via hun eigen platform. Maar ik vraag me af of wat dat werkt“, zegt De Bruin.
Inmiddels is de wind iets anders gaan waaien bij de NPO. Waar de NPO nu nog alleen toestaat dat er fragmenten van programma’s op YouTube worden doorgeplaatst,wordt er nu nagedacht over het doorplaatsen van volledige content op de videosite.
Een goede stap, denkt De Bruin. “Mensen kijken toch liever via YouTube of de kanalen die ze al kennen.”
Toch ziet ook De Bruin dat het complex is. “Er is de kwestie met betrekking tot de rechten. Als je het op YouTube of Facebook zet, dan geef je in feite ook de rechten van de uitzending gratis uit handen. Dus er worden nu achter de schermen afspraken gemaakt met Google en Facebook om ervoor te zorgen dat daar een soort vergoeding tegenover staat.”
In die onderhandelingen staat de NPO volgens hem alleen niet zo sterk. “Het is wel echt heel erg lastig, want grote Amerikaanse zenders doen dat bijvoorbeeld niet, die geven dat wel gratis weg. Dus wie is de NPO in Nederland dan om daar geld voor te vragen?”
Verder pleit De Bruin er vooral voor dat de omroepen zich nóg meer gaan richten op online en het internet gaan zien als volwaardig uitzendplatform. Ook sluit hij zich aan bij de oproep van Marianne Zwagerman voor jonge mensen in de top die iets weten van internet.
De Bruin: “Wees er actief mee. Neem mensen aan die er verstand van hebben en weten hoe social media werken, in plaats van iemand die bijna met pensioen gaat en eigenlijk geen idee heeft hoe het werkt.”
Het interview met Lammert de Bruinkunt u lezen op vaksite Spreekbuis.nl.
Foto: Avrotros, Nico Kroon